ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Styrketräning är ungdomens källa

Jim Roslund · 7 Mar 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Gösta Cederberg, 80, och Agneta Palmkvist, 60, tränar regelbundet styrketräning 2 ggr i veckan.

Gösta Cederberg, 80, och Agneta Palmkvist, 60, tränar regelbundet styrketräning 2 ggr i veckan. Foto: Kinga Lezanska Sjölin


klar

Artikellänk är kopierad

Människan har ännu inte lyckats hitta ungdomens källa. Vi börjar däremot finna metoder med en snarlik verkan. Man kan idag göra mer än att bara hoppas på att man ska åldras med en god och vital hälsa. Det finns ett par sätt som gör att man faktiskt kan skruva tillbaka klockan. Forskningen har påvisat ett par intressanta parametrar om hur just styrketräning hjälper dig minska åldersrelaterad försämring av bla muskelmassa, benskörhet, ämnesomsättning och blodtryck. Den hjälper dig också minska besvär med reumatism och förebygga vissa former av diabetes. Det finns tom forskare som påstår att en äldre person inom loppet av två månader kan återhämta två decenniers förlust av styrka och muskelmassa.Med åldern får vi en sämre glukoskänslighet vilket ofta förknippas med Typ 2 diabetes. Ett forskarlag från Tufts University visade att styrketräning ökade glukosupptaget med upp till 25% på sina testpersoner. Samma forskarlag visade även intressanta fakta gällande benskörhet som man tidigare endast trodde man kunde bromsa upp. Deras studie visade att styrketräning tom kan öka bentätheten.Oavsett modern forskning är det fortfarande inaktiviteten som för många är den största faktorn till försvagad fysik, inte åldrandet. Fysisk inaktivitet leder på sikt till en minskad muskelmassa och därmed en sänkt ämnesomsättning. Kalorier som tidigare användes till att underhålla dina muskler lagras nu istället i dina fettdepåer vilket på sikt leder till en övervikt. För att uppnå tidigare nämnd effekt behöver du inte på något sätt byta livsstil och bosätta dig i träningslokalerna. Besök gymmet 2 ggr/v, och du har kommit en bra bit på vägen.

klar

Artikellänk är kopierad

Jim Roslund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro