ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Subway till sina anställda: Ni är utbytbara

Viktor Bendz · 5 Okt 2013
Uppdaterad 5 Okt 2013
Subway till sina anställda: Ni är utbytbara

Subway till sina anställda: Ni är utbytbara Foto: Getty Images


"Det finns alltid folk som vill ha ett jobb." Den meningen möts de anställda på Subway Backaplan i Göteborg av varje dag. Dessutom förbjuds de att ifrågasätta chefen, och de kan bli inringda för att bara jobba en timme.

klar

Artikellänk är kopierad

– Det är inte kul att gå till jobbet och se det varje dag. Det är klart att man påverkas, säger Emma, en anställd som Göteborgsposten pratat med.

På arbetsplatsen finns ordningsregler uppsatta som måste följas. Konsekvensen om en anställd inte ler mot kunderna eller lägger för mycket dressing på mackorna eller ifrågasätter arbetsledaren – är att bli utbytt.

– Jag antar att de är där för att de lätt ska kunna bli av med oss, säger Emma till GP, om ordningsreglerna. 

Och restaurangens anställningsavtal strider mot kollektivavtalet. Flera personer är nämligen anställda för enstaka dagar och har gått på ett sådant schema i knappt ett år. Enligt avtalet får det bara fungera så vid tillfälliga arbetsanhopningar. Dessutom har de tvingats skriva på ett avtal där de godkänner att bli inringda för att bara arbeta i en timme. Kollektivavtalet kräver att det ska gälla minst i minst tre timmar.

Chefen för franchisen säger att orsaken till reglerna är att de anställda är unga. Hon exemplifierar med att de anställda ifrågasatt varför de förbjuds ha mobiltelefonen med sig till arbetet när hon som chef får ha det.

– Jag har ansvar, medan de ska göra sina mackor, säger hon till GP.

Subway är en franchisekedja med drygt 90 restauranger i Sverige och flera tusen i resten av världen. Chefen för Subway i Västra Sverige, Ricky Simonsson, säger så här till GP om förhållandena på restaurangen på Backaplan.

– Så här kan man inte agera mot personalen. Vi är en stor arbetsgivare för ungdomar och det är viktigt att föregå med ett gott exempel på hur det är i arbetslivet.

Efter att Ricky Simonsson kontaktat restaurangchefen och franchisetagaren Kasra Heidarifar, som driver Subway Backaplan och tre andra Subwayrestauranger, är inställningen annorlunda.

– Det har varit dåligt formulerat. Tyvärr har vi visat dåligt omdöme internt, säger Kasra Heidarifar till GP och fortsätter:

– Jag vill be de anställda om ursäkt.

klar

Artikellänk är kopierad

Viktor Bendz
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro