ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Succéserierna ingen ser

Maria Forsström · 5 Feb 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Här är tv-serierna alla pratar om men ingen ser – utom nördarna.De stora kanalerna har blivit bättre på att ta in kvalitativa tv-serier. Frågan är vem som tittar på dem. Enligt undersökningarna: inte så många.

”Gossip girl”, som hade premiär förra tisdagen, sågs bara av 260 000 tittare. Detta är ändå dubbelt så många som såg det senaste avsnittet av ”Entourage” i SVT.

Göran Danasten är programchef för fiktion på SVT och är inte nöjd med tittarsiffrorna men menar att man måste dämpa förväntningarna.– Vi lever kvar i fantasin att en ratingsuccé är lika med en miljon tittare. Det är väldigt sällan det händer numera, säger han.

Tv-gurun Kjell Häglund är också inne på att det är en viss typ av människor som tittar. – Många bra serier riktas till en smal publik och är relativt oomskrivna utom av några få nördar.

Han tror dock inte att nedladdning är boven till det svaga tittandet.Andreas Wiss är projektledare på MMS. Han menar att det finns en växande tendens att själv vilja bestämma när man ska se serierna, med möjlighet till flera avsnitt i rad.– Det kommer alltid att finnas så kallade watercoolers, det vill säga serier som folk samlas vid fikat för att prata om, men jag tror att vi är på väg bort från tablåerna, säger Andreas Wiss.

klar

Artikellänk är kopierad

Maria Forsström
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro