ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Superbussen ska köra ifrån både tåget och sportbilarna

Patrick Ekstrand · 27 Apr 2006
Uppdaterad 16 Feb 2011

Foto: TECHNISCHE UNIVERSITEIT DELFT


klar

Artikellänk är kopierad

Vad får man om man korsar en supersportbil med en buss? Svaret är ganska självklart: en superbuss som har en toppfart på 250 kilometer i timmen. Tänk dig en sportbil i limousineversion med plats för 25 passagerare.En körklar prototyp ska vara färdig till den 4 augusti 2008 när sommar-OS i Peking invigs, hoppas teamet på teknikuniversitetet i nederländska Delft som utvecklar bussen som ska tillverkas av kolfiber och andra supermaterial.- Tanken är att ge den ett attraktivt utseende så att folk lockas att resa med den i stället för att köra själva. säger professor Wubbo Ockels som fick idén när det tog honom fem timmar att komma till ett möte i Groningen ett par hundra kilometer från Delft och fyra timmar att resa hem på kvällen igen. - Resan tog dubbelt så lång tid som den brukar göra och jag tänkte att vi inte har kommit någon vart de senaste 30 åren. Det går snabbare att flyga till ett möte i Rom än att ta sig mellan Delft och Groningen.

KAROSSEN RITAD AV FORMEL 1-INGENJÖRDen låga, smäckra formen är klart influerad av formel 1-världen, vilket inte är så konstigt eftersom BMW-Williams före detta chefsaerodynamiker leader teamet som har designat karossen.Superbussarna ska kunna köras på vanliga vägar, men bara i normal hastighet - för att komma upp i toppfart krävs speciella vägar som bara är avsedda för superbussar. Hela konceptet låter plötsligt misstänkt likt ett vanligt höghastighetståg eftersom speciella körbanor krävs, men Ockels försäkrar att systemet har många fördelar, det är bland annat mycket billigare än ett järnvägsnät.- Det kostar två till tre gånger så mycket att bygga ett tågspår som det kostar att bygga en superbussväg. Tack vare de goda aerodynamiska egenskaperna kräver en superbuss som körs i 200 kilometer i timmen dessutom bara lika mycket energi som en vanlig buss som körs i 100 kilometer i timmen. Och till skillnad från vanliga bussar så kommer superbussen att drivas av elmotorer.

DATORER GÖR RESAN SNABBAREBiljettbokningen ska ske med datorers hjälp, vilket Ockels tror kommer att göra resorna ännu kortare. Detta trots att systemet kommer att likna det som finns i många afrikanska länder: bussen avgår när den är fullsatt.­- Eftersom datorn vet varifrån och vart passagerarna ska åka kan den bestämma vilka passagerare som ska med vilken buss för att minska antalet stopp längs vägen.- Många flyttar från landet på grund av de dåliga förbindelserna, men jag är övertygad om att superbussarna kommer att förändra det.

klar

Artikellänk är kopierad

Patrick Ekstrand
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro