ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Superökning för alkoholreklam

Sara Lindström · 29 Mar 2012
Uppdaterad 28 Mar 2012
Under 2011 investerades rekordsummor i traditionell alkoholreklam. Men många företag använder också sociala medier för att nå ut till konsumenterna.  Carlsberg anordnar bland annat tävlingar på sin Facebooksida och deras reklamfilmer sprids av privatpersoner på bland annat Youtube. 

Under 2011 investerades rekordsummor i traditionell alkoholreklam. Men många företag använder också sociala medier för att nå ut till konsumenterna.  Carlsberg anordnar bland annat tävlingar på sin Facebooksida och deras reklamfilmer sprids av privatpersoner på bland annat Youtube.  Foto: Scanpix


Alkohol. Det investeras mer pengar än någonsin i alkoholreklam. Reklamen får inte riktas till personer under 25 år. Men när den tar sig online till sociala medier är målgruppen svår att kontrollera.

klar

Artikellänk är kopierad

Nu visar en rapport från IQ att alkoholreklam får allt mer plats i sociala medier, där unga i åldrarna 16–25 är överrepresenterade. – Traditionella medier styr vidare reklamen mot de sociala medierna, det är en trend inom all marknadsföring. Användarna sprider informationen vidare och blir ambassadörer för företagen, säger Magnus Jägerskog, VD på IQ som arbetar för en smartare syn på alkohol.

Många företag har tävlingar och spel på sina facebooksidor som kan ses som imageskapande. – I Sverige är alkoholreklamen väl reglerad. Den får inte riktas till personer under 25 år, den ska vara saklig och inte spela på känslor. Men inom sociala medier som facebook är det svårt att följa upp, säger Magnus Jägerskog.

Carlsberg använder sig av sociala medier i marknadsföringssyfte.  – Det är oerhört viktigt att vi är vaksamma på det vi gör aktivt. Vi ska inte vara uppsökande och inte kommunicera med personer under 25 år via sociala medier när det gäller våra alkoholhaltiga varumärken, säger Henric Byström, pr-chef på Carlsberg Sverige.

– Aktivt kan vi begränsa vilka som kommer åt våra sidor, användaren måste själv klicka och bekräfta att de har rätt ålder. Men vad konsumenterna pratar om och delar med sig har vi svårt att hålla koll på. 

klar

Artikellänk är kopierad

Sara Lindström
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro