ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Svårignorerad reklam i 3D på väg till Sverige

Mia Odeh · 7 Nov 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Med bilder som flyter utanpå tv-skärmen ska reklam visas resten av året på flygplatsen Landvetter.

Med bilder som flyter utanpå tv-skärmen ska reklam visas resten av året på flygplatsen Landvetter. Foto: Philips


klar

Artikellänk är kopierad

3D-TV. Det kan dröja innan 3D-TV:n hamnar i vardagsrummet, men snart skruvas de första skärmarna upp på Landvetter för att visa reklam. Inom kort dyker Philips 3D-skärmar upp i Sverige, men inte till försäljning utan för utomhusreklam, det skriver Dagens Media. Den 29 november sätts fem skärmar upp på Landvetter flygplats i Göteborg. Med WoW-vx-teknik tillförs en tredje dimension utanpå tv-rutan så att det faktiskt ser ut som att objekt skjuter ut ur skärmen utan att betraktaren behöver ha på sig de där kartongglasögonen som krävs på 3d-bio.Genom en dubbelt konvex lins skickas olika signaler till varje öga för att lura tittaren att tro att objekt faktiskt flyter utanför skärmen. I marknadsföringssammanhang blir effekten en svårignorerad film, och Balfour, som säljer annonsplatserna, tar betalt därefter – cirka 500 000 kronor för 31 timmars exponering. Även om en del av 3D-upplevelsen kommer ifrån hårdvaran så krävs det att filmen som visas är byggd med 3D-teknik, därför går det inte att uppleva 3D-effekter genom att se på vanliga tv-sändningar i Philips TV.Skärmarna ska sitta uppe på Landvetter resten av året.

klar

Artikellänk är kopierad

Mia Odeh
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro