ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Svårsålda biljättar hoppas på bidrag

Aron Andersson · 3 Dec 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

Foto: Scanpix:


Kritiker: Forskningsbidrag bortkastade pengar

klar

Artikellänk är kopierad

Säkerhetssystem för att undvika avkörningsolyckor
Säkerhetssystem för att undvika avkörningsolyckorFoto: Scanpix
Säkerhet för baksätet  Med fokus på små barn och kvinnor vid frontal- och sidokollision.
Säkerhet för baksätet  Med fokus på små barn och kvinnor vid frontal- och sidokollision.Foto: Scanpix
Nästa generation Ottomotorförbränning
Nästa generation OttomotorförbränningFoto: Scanpix
Avgaskatalys för framtidens bränslen. Hur ska katalysatorer fungera för flera olika bränslen?
Avgaskatalys för framtidens bränslen. Hur ska katalysatorer fungera för flera olika bränslen?Foto: Scanpix

I tider av kris för Volvo och Saab blir pengar till fordonsforskningsprog­rammet allt viktigare menar vissa. Men enligt kritiker är det bara en symbolisk handling.– Ju sämre tiderna är desto mer ökar behovet av forskning och utveckling. Det blir mer betydelsefullt, säger Carl Naumburg som är ansvarig för Fordonsforskningsprogrammet på Vinnova.

Det är dock inte alla överens om. Mats Benner som är föreståndare på Forskningspolitiska Institutet, FPI, vid Lunds universitet tror bara att dessa pengar är ett sätt för staten att visa att de bryr sig.– Med stor sannolikhet är det bortkastade pengar ur ett industriellt perspektiv. Symboliskt kan de vara viktiga för att visa den statliga ambitionen, säger han.

Ford har redan gett beskedet att Volvo är en tänkbar kandidat för försäljning och i natt svensk tid lade Saabs ägare General Motors fram sina planer för USA:s kongress. Men trots att de båda biltillverkarna står inför sin kanske allvarligaste kris ser inte Carl Naumberg något direkt hot mot fordonsforskningsprogrammet.

Flera andra parter är inblandade, menar han, och programmet skulle inte gå under även om spelplanen kan komma att förändras.– Naturligtvis skulle det påverka, om inte Volvo PV fanns med skulle förutsättningarna ryckas undan för en stor mängd underleverantörer.

Med start den 1 januari drar nästa omgång i gång med en årlig satsning på 450 miljoner från staten och ett löfte på lika mycket från industrin. Summan har redan tidigare debatterats men ser i dagsläget ut att vara spikad.– Vi har redan för länge ­sedan hävdat att mer pengar skulle behövas. Det bygger kompetens framåt för att öka konkurrenskraften, säger Naumberg.Men Mats Benner tror alltså inte att dessa pengar kan ta Sverige ur fordons­krisen. Han medger dock att det går att se på satsningen ur ett optimistisk perspektiv. – Du skulle kunna se det som att Sverige som produktionsland inte har någon ljus framtid men att det finns konkurrensfördelar på forskningssidan som kan bibehållas.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro