ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Svensk internetekonomi för 275 miljarder

metro · 14 Jun 2013
Uppdaterad 1 Jul 2013

Den svenska internetekonomin fortsätter att växa snabbt och motsvarade i fjol 275 miljarder kronor - lika mycket som bygg- och energiförsörjningsekonomierna tillsammans. Ändå riskerar vi att tappa fart jämfört med konkurrenterna, enligt en färsk rapport.

klar

Artikellänk är kopierad

I en undersökning från Boston Consulting Group (BCG), beställd av Google och Swedbank, konstateras att den del av svensk ekonomi som drivs av internet har ökat med över tio procent per år sedan 2009.

Särskilt snabbt ökar onlinekonsumtionen som stigit med hela 47 procent på tre år, till 160 miljarder.

– Svenska konsumenter älskar internet. E-handeln växer så det knakar, även via mobiler och surfplattor, säger Fredrik Lind på BCG i Sverige.

I rapporten konstateras att de mest digitaliserade företagen har vuxit mer än dubbelt så snabbt  som dem som inte kommit så långt i sin digitala utveckling. Samtidigt har många små och medelstora företag svårt att hänga med i den snabba teknikutvecklingen.

Sverige ligger fortfarande väl framme i en internationell jämförelse, men det finns mörka moln. Sverige sackar något i det index BCG skapat för att jämföra internetutvecklingen i olika länder.

– Där låg vi två i världen 2009, och i fjol var vi trea. Men om tillväxttakten är densamma framöver blir vi nia i världen 2015. Orsaken är att varken företagen eller statsmakterna investerar tillräckligt.

Text 2

Från drygt 300 000 till 9 miljoner kronor i omsättning - på fyra år. Susanne Jacobson säljer hästtäcken och hennes företag har växt explosionsartat, mycket tack vare e-handeln.

– Vår utgångspunkt har hela tiden varit e-butiken, och fortfarande sker 70 procent av vår försäljning via nätet. Det är jätteviktigt att hålla webbsidan vid liv och uppdatera. Vi försöker att få den enkel och lättbegriplig, men ändå personlig, berättar hon för Metro.

Susanne och hennes man tog över företaget Strömsbergsgård 2009 och specialiserade sig på produkter från den irländska tillverkaren Horseware - främst täcken men även andra hästprylar.

Verksamheten började hemma i radhuset, men har alltså växt med närmare 3 000 procent sedan dess.  I dag har företaget fyra anställda och har öppnat en 300 kvadratmeter stor butik i Arninge Centrum i Täby, norr om Stockholm. Marknadsföring och försäljning sker också vid olika mässor och stora hopptävlingar.  – Vi kommer att fortsätta att expandera. I nuläget tar alla kunder kontakt med oss, men i framtiden ska vi lägga mer fokus på att aktivt ta in nya kunder. Det finns en jättemarknad där ute.

klar

Artikellänk är kopierad

metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro