ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Svensk metal en succé över hela världen

Christoffer Röstlund Jonsson · 3 Dec 2013
Uppdaterad 3 Dec 2013

Blod, eld, död. En sönderanvänd formulering men ändå det mest kärnfulla sättet att beskriva vårt lands mest inflytelserika och dunklaste export: Metal.

klar

Artikellänk är kopierad

Slagordet "Blod, eld och död" är stulet av Bathory och fört till massorna via Ika Johannesson och Jon Jefferson Klingbergs bok om djävulsdyrkande musiker.

För medan pressen dreglar över att Avicii fyller USA:s arenor 2013, har svärtad svensk extremrock fått folk att knäböja av vördnad över hela världen i tre decennier. Hur blev det så? Hur hamnade vi i det absurda att Carl Bildt tidigare denna månad stolt twittrade om att Sverige är ²global leaders in heavy metal bands², när vi pratar om en genre som frossar i just blod, eld, död? Den vanligaste teorin är klimatet. Som Erik Danielsson, sångare i Grammisvinnande Watain, sa till ett amerikansk sajt tidigare i år: ²Vi är isolerade i norr där det är kallt och rått. Det är som att folk dör av ensamhet och depression². Rockjournalisten Sofia Juvel håller med om resonemanget. En mörk, kall och jävlig uppväxt föder enligt henne mörk, kall och jävlig musik. Svenskar identifierar sig med varm sommar och blir nedstämda när den mörka årstiden kommer. Sen finns det de som omfamnar kylan som en styrka. Klart att det är ett vinnande koncept att använda de starkaste karaktärsdragen från omgivningen i sitt skapande, säger Juvel. Hon säger att svensk metal är extra intressanta för omvärlden, inte bara för att Skandinavien är exotiskt, utan för att det känns mer ²äkta². Det uppfattas så för att där finns en nerv som bara hittas i det anrika Skandinaviska klimatet. Det är många som vill åt det där. Sofia Juvel säger att vår långa metaltradition ­ se ruta hör intill för en ofullständig checklista ­ inspirerar nya artister, samtidigt som kärvheten gett oss oantastlig internationell status. Den senaste gruppen att skapa global uppståndelse är Linköpingsbaserade Ghost, som med anonyma musiker, ockult image och buttra popmelodier fått Metallica och Dave Grohl att gå i spinn. En av de namnlösa gastarna i Ghost håller med om att banden som kom först ²allt startade med Entombed² ­ skapat en smutsgrå snöbollseffekt som bygger scener där framgång föder ytterligare succé. Gasten håller med om att det är en ²festlig tanke² att isolering och klimat har en dyster påverkan på själen och ger svensken en mer djupgående melankoli än andra. Samtidigt för hen fram kollektivt välmående, god ekonomi och bra engelska som anledningar till lyckade karriärer. Med andra ord samma grogrund som skapat det så omhuldade svenska popundret och dess belöning från regeringen, musikexportpriset. Amerikaner finner Ghost exotiskt för att språket och fraseringarna är uppenbart annorlunda. Jag hör inte det själv och förstår inte vad de menar. Vi försöker imitera Beatles, säger gasten. Det gäller alltså att vara lagom svenskt skev? Ja, det är en anledning till att Broder Daniel aldrig slog utomlands. Där går den dåliga engelskan för långt dålig och kommunikationen är för infantil. Ghost, som har mer avancerar och korrekt språk, ligger inom ramen för att vara spännande feluttalat. Som Abba. De ansträngde sig men ändå skar det igenom.

Entombed
Entombed
klar

Artikellänk är kopierad

Christoffer Röstlund Jonsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro