ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Svensk storslam i programmerings-VM

Jonas Ryberg · 7 Maj 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

VM. Programmera bästa rymdskeppet på 24 timmar och använd det sedan för att skjuta ner dina medtävlare. Det var årets uppgift för deltagarna i programmerings-VM i Ungern. Uppgiften visade sig passa de svenska lagen väl. De tre pallplatserna kneps samtliga av lag från KTH.– Vi har satsat hårt på att vinna men det var överraskade att vi tog en trippel, säger Fredrik Niemelä, lagledare för samtliga de svenska lagen och medlem i det vinnande.Årets upplaga var den sjätte i det VM i 24-timmars programmering som anordnas av Budapests tekniska och ekonomiska universitet. Drygt 30 tremannalag från hela världen hade kvalificerat sig till helgens final som avgjordes i söndags efter 24 timmar av oavbrutet kodknackande.  Sverige har aldrig tidigare stått överst på pallen i detta VM. För att öka sina vinstchanser i år var tre lag med som var och en specialiserat sig på olika kunskaper inom programmering.– Man vet aldrig vad problemet som ska lösas i tävlingen ska handla om i förväg. Ett exempel från 2005 är att få en mobiltelefon att identifiera musikstycken. Det är en funktion som numera finns i vissa nya telefoner, men redan då skrev vi sådan programvara - och det på bara några timmar, säger Fredrik Niemelä.I år var uppgiften att programmera styr- och försvarssystemet på ett virtuellt rymdskepp för att sedan skjuta ner konkurrenternas skepp. Fredrik Niemeläs lag lyckades programmera ett överlägset styrsystem och kunde sedan snabbt oskadliggöra sina motståndare.Programmerarna får själva ta med sig all utrustning de vill till tävlingen. Men under de 24 timmar som programmerandet pågår får de inte ha kontakt med omvärlden.

klar

Artikellänk är kopierad

Jonas Ryberg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro