ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Svensk styr Kias stil

Lars Arnborg · 12 Jul 2006
Uppdaterad 16 Feb 2011
Konceptbilen C’eed är Pontus Fontaeus första skapelse för Kia.

Konceptbilen C’eed är Pontus Fontaeus första skapelse för Kia.


klar

Artikellänk är kopierad

Pontus Fontaeus kollar in en Ford Mustang på bilsalongeni Detroit. Men han ser Toyota som Kias främsta konkurrent.
Pontus Fontaeus kollar in en Ford Mustang på bilsalongeni Detroit. Men han ser Toyota som Kias främsta konkurrent.

Pontus Fontaeus är mannen som ska sätta sydkoreanska Kia på Europavägskartan. Två tre år har svensken, som själv kör Renault, på sig.

– Billigt i dag behöver inte vara dåligt. Se bara på Ikea, Samsung och Zara. Samma sak gäller bilar. Precis som mode, möbler och människor handlar bilar om karaktär och livsstil. Jag gillar karaktärsstarka bilar. Modeller som står sig – de har karaktär. Det säger Pontus Fontaeus, 39, nyutnämnd designchef på sydkoreanska Kia med uppdrag att göra märket synligt på de europeiska vägarna så snabbt som möjligt. Han har två tre år på sig. Efter att ha pluggat arkitektur på Chalmers i Göteborg blev det jobb på Renault i Frankrike och Volkswagen-Audi i Tyskland och Spanien.

SAMLAT DESIGNERS Nu sitter han i Kias högkvarter där man samlat designer från företag som Audi, Mercedes och Citroën för att sätta i gång jakten på de europeiska köparna. Pontus Fontaeus första skapelse är konceptbilen C’eed, som kan tolkas som seed (så och frö) eller succeed (lyckas). Delar av det konceptet kommer snart i produktion som efterföljare till Kia Sorrento. Sedan gör han inredningen till en helt ny modell, som nyss presenterats för designteamet. – Jag vill göra Kia sportigare. Det säger alla, men få menar det. Det handlar faktiskt om körglädje. Bilarna ska ligga som ett strykjärn på vägen. Tyngdpunkten är viktig. Ska den ligga långt ner eller? Det ska synas i designen.

BARA UTSEENDE Som designer har han inget att göra med teknik, det är bara utseendet som gäller. Inom vissa ekonomiska ramar har han fria händer. – Kia är positivt och roligt. De börjar förstå den europeiska marknaden. Och det är kvalitet i allt de gör, det har jag sett när jag besökt Sydkorea.

Det gäller att ha stora öron och lyssna på marknaden. Att ta fram en ny småbil kan kosta 10 miljarder kronor. – Varje bilföretag står och faller med varje modell man lanserar. Så tufft är det.

Värsta konkurrenten till Kia är Toyota, som har enorma framgångar och är världens rikaste bilföretag. – Det är ärkefienden nummer ett. De skulle bli riktigt farliga om de satsade på design, säger Pontus Fontaeus. Själv kör han en Renault Twingo. – Den var banbrytande när den kom, liten utanpå men enormt stor inuti.

VACKRA BILAR Pontus Fontaeus tror att gamla tiders syn på vackra bilar kommer tillbaka. – Under 50-talet byggdes det förödande vackra bilar. Om man tittar på amerikanarna från den tiden finns en homogenitet mellan exteriör och interiör som är oslagbar då de också verkligen påverkade designen inom andra områden som båtar, möbler, arkitektur och lifestyle … you name it! – Vi måste placera modern design i sitt rätta tidsperspektiv med Steve McQueen, Ford Ka, pilotbrillor, OP-art, Porsche 928, Concorde … Precis som mycket annat har bilarna gått från skulpturella former till massproduktion och mer ”grå kostym.” Samtidigt har materialen och kvaliteten blivit mycket bättre. Nu är det dags för det roliga igen! Vi får aldrig glömma att all bra design rör sig mellan invention och styling, säger Pontus Fontaeus.

klar

Artikellänk är kopierad

Lars Arnborg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro