ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Svensk teknik lyfter Malena i Eurovision

Ola Jacobsen · 17 Mar 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
Fredrik Johansson på Visual Act i full färd med att svetsa ramar till vagnarna som ska till Eurovisionscenen.

Fredrik Johansson på Visual Act i full färd med att svetsa ramar till vagnarna som ska till Eurovisionscenen. Foto: Theresia Viska


klar

Artikellänk är kopierad

Om knappt två månader bänkar sig 100 miljoner människor framför tv:n för att se Malena Ernman i Eurovision song contest från Moskva. För att kunna göra den fetaste showen någonsin har de ryska producenterna anlitat svenska ingenjörer.Den ekonomiska krisen drabbar inte alla. I ett industriområde i Nacka utanför Stockholm pågår febril aktivitet. I förra veckan blev kontraktet med Chanel One Russias produktionsbolag klart. Visual Act är huvudansvariga för projektering och bygge av scenen i Olimpijskij-arenan i Moskva där Eurovision song contest ska hållas.

Dessutom ska de själva bygga stora delar av den rörliga  dekoren och styra den under föreställningarna den 12, 14 och 16 maj. – Det här är den största show som vi har gjort. Vi började arbeta med det och satsade allt en månad innan vi fick kontraktet för att hinna med om vi fick det, säger Kristian Franck, Visual Acts vd.Vad hade hänt om ni inte fått det?– Då hade vi kört slut på företaget för ingenting, säger Kristian Franck.Hur skiljer sig detta från det ni har gjort tidigare?– Den största skillnaden är att det är en så stor och avancerad produktion som ska produceras på så kort tid. Och att den är så hårt mediabevakad. Det får inte gå fel. Sover du på nätterna?– Absolut. Det företaget inte bygger själva gör de ritningar på och sedan läggs tillverkningen ut på underleverantörer i Ryssland. Visual Act levererar också produktionsledning till hela föreställningen.Vad är det svåraste?– Det är väldigt mycket som ska produceras under en väldigt kort tid. Det finns ett uttalat mål att Eurovision ska vara bättre varje år. Det ger oss möjlighet att utveckla den teknik vi har ytterligare ett snäpp för att överraska publiken. Vad ska ni göra då?– Det mesta är hemligt, men det kommer att vara väldigt mycket rörligt. Vi ska förse scenen med möjligheter att förflytta saker i tre dimensioner, så väl i luften som på scengolvet. Vi är inte scenografer, vi ska bara försöka förverkliga deras vision. Nu handlar det om att bryta ner visionen till rimlighet, i så väl storlek som materialval. Scenografer har alltid stora visioner. Det gäller att få fram vad som är viktigast när man ska spara.Vad gör ni nu?– Just nu tillverkar vi ramar till våra vagnsystem, monterar vinschar och bygger nya elskåp. Har ni någon speciell överraskning för att gynna det svenska bidraget?– Jag kan ju önska att vi kunde ge det svenska bidraget en extra knuff.

Malena Ernman vann den svenska uttagningen till Eurovision song contest 2009.
Malena Ernman vann den svenska uttagningen till Eurovision song contest 2009.

”Jag skulle vilja ha Sarahs hiss”

I lördags vann operasångerskan Malena Ernman den svenska melodifestivalen med sin låt ”La Voix”. Nu börjar förberedelserna för Moskva och 100 miljoner tittare.Hur mycket gör scenografin och teniken runt omkring för ditt framförande?– Självfallet är det viktigt, det ska ge stöd åt både låten, känslan och naturligtvis artisten. Jag tycker att ”La Voix” blev både originellt och underhållande, precis som jag ville.Ska du använda det vita ljuset i Moskva?– Vi vet inte eftersom vi inte fått scenplaneringen än, men jag utgår från att vi måste ändra en hel del.Vad är det värsta tekniska missöde som kan hända i Moskva?– En klassiker, inget batteri i den trådlösa mikrofonen kanske, haha.Om du får fantisera fritt. Vad skulle du vilja ha för scenteknik i Moskva?– Jag är ingen expert men modell ”extra allt” är alltid kul. Sedan kanske vi kan få köpa loss Sarah Dawn Finers hiss! Den var ju SÅÅÅÅ snygg! säger Malena Ernman.

klar

Artikellänk är kopierad

Ola Jacobsen
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro