ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Svenska bilar drar mest bensin i hela EU

metro · 14 Mar 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Bränsleförbrukningen har blivit lägre i nya bilar och därmed utsläppen av koldioxid. Men svenska bilar är fortfarande törstigast i EU. – Historiskt har vi i Sverige kört förhållandevis stora bilar, de har setts som säkra, säger Bertil Moldén, vd på branschorganisationen Bil Sweden, till TT. En annan förklaring är att många svenskar väljer bilar från inhemska företag som Volvo och Saab och att deras bilar i premiumklass ofta är stora och behöver mycket bränsle. Förra året förbrukade nya bensin- och dieseldrivna bilar i genomsnitt 7,8 liter bensin eller diesel per 100 kilometer i Sverige. Den färskaste jämförelsen med de 15 gamla EU-länderna är från 2004 då en ny bil i genomsnitt drog 6,5 liter per 100 kilometer, enligt Vägverket. Utvecklingen håller dock på att vända. 2006 års förbrukning om 7,8 liter bensin eller diesel per 100 kilometer ska jämföras med 8,1 liter året innan. De totala koldioxidutsläppen minskade med en procent under fjolåret. Det beror dels på att mindre och bränslesnålare bilar har kommit ut på marknaden och dels på att nyförsäljningen av dieseldrivna bilar fördubblades under 2006. Ytterligare ett skäl är att fordonsskatten i fjol gjordes om så att den nu grundas på koldioxidutsläpp i stället för på fordonets vikt. – Nu ökar antalet dieslar dramatiskt, de är uppe på 30 procent av nybilsförsäljningen, säger Moldén. Håkan Jansson vid Vägverkets miljösektion säger till TT att ett stort antal snåla, säkra och mindre bilar nu har nått eller är på väg ut på marknaden. Som privatperson bör man fråga sig om man kan leva med en mindre bil. – Man ska titta på de behov man har större delen av året, inte välja bil efter en semestervecka eller två, säger han. Omtvistat Hur mycket koldioxid svenska bilar egentligen släpper ut är en omtvistad fråga. Enligt Bertil Moldén tar EU:s och Vägverkets mätmetoder inte hänsyn till etanol- eller biogasbilar, där Sverige ligger väldigt långt framme. – De räknas som att de går på ren bensin. En tjänstebils-Volvo eller Saab släpper ut 195 gram koldioxid per kilometer enligt Vägverkets beräkningssätt, men om den går på etanol släpper den bara ut 45 gram. – Vi gör egna beräkningar och enligt dem ligger vi på samma nivå som övriga Europa.

klar

Artikellänk är kopierad

metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro