ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Svenska kvinnor är världsbäst på Facebook

Anthony Johnston · 1 Jun 2011
Uppdaterad 1 Jun 2011

Vi älskar nyheter och att hålla oss informerade. Vårt beroende av medier har gjort kunskap till en viktig urban status. Vad som än händer – oavsett om det gäller kriget i Libyen eller den bästa restaurangen i vårt kvarter – så vill vi hålla oss uppdaterade. I Metros Metropolitan Report, en global undersökning med stadsbor från 13 olika länder, testas medievanan i den urbana världen – och svenskar ligger i topp.

klar

Artikellänk är kopierad

Idag har vi stadsbor en brinnande längtan efter att vara uppdaterade om nyhetsflödet, så stark att vi ägnar mer än sex timmar varje dag åt att konsumera nyheter från olika plattformar, visar vår Metropolitanrapport.

Vi tillbringar praktiskt taget varje vaken minut – förutom under vår arbetstid – åt att använda en smartphone, dator, tv eller någon annan sorts elektronisk pryl för att släcka vår törst efter nyheter och information.

Att ha en bred allmänbildning rankas som nummer ett på en lista över vad tusentals av oss stadsbor anser vara nyckeln till en högre social status. Att vara lärd är viktigare än att ha en framgångsrik karriär eller ens att ha ett långvarigt förhållande, visar vår undersökning.

”Kunskap är makt” är ett gammalt talesätt som stämmer väl på våra stadsbor. 69 procent av dem som svarade på undersökningen diskuterar ofta nyheter med sina vänner och kolleger. Ungefär samma mängd av oss anser att en kunskap om lokala och globala händelser är en fundamental del av vår identitet.

Vi gillar både globala och lokala nyheter i samma utsträckning: 67 procent av dem som svarat säger att de håller sig uppdaterade om världsnyheter, medan 65 procent håller koll på lokala nyheter.

Men trots vårt beroende av nyheter är vi alltmer selektiva när det gäller vilket medium vi konsumerar. Stadsbor ägnar endast 18 minuter per dag åt att läsa tidningar, medan de lägger 1 timme och 51 minuter på att surfa på internet efter information.

Och rapporten visar på ett nytt Stockholmssyndrom. Kvinnor i Stockholm är de som är mest hängivna sociala medier. De tillbringar 10 timmar och 9 minuter per vecka på sociala nätverkssajter.

klar

Artikellänk är kopierad

Anthony Johnston
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro