ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Svenska vodkan marknadsförs med sex

Anders Jansson//Metro · 8 Nov 2012
Uppdaterad 8 Nov 2012

Den svensktillverkade vodkan Svedka har fått stort genomslag i USA. Men reklamen för den kritiseras för att vara sexistisk och oetisk. Något som tillverkaren Lantmännen Reppe inte vill kännas vid.

klar

Artikellänk är kopierad

Få svenskar känner till spriten Svedka vodka, men i USA säljer den som smör. 

Samtidigt har den väckt avsky i många kretsar. Skälet är den aggressiva marknadsföringen som enligt många är sexistisk och köndiskriminerande. Svedka vodka har i sin reklamkampanj en kvinnlig robot som poserar sexigt med tillhörande texter som: ”I go both ways”. 

Varumärket Svedka ägs av ett amerikanskt företag, men spriten tillverkas av bondekoperativet Lantmännen.

Lantmännen har en sträng intern policy vad gäller oetisk reklam, men deras kunder har inte samma krav.  

– Vi vill ju gärna att de ska leva upp till vår reklampolicy men det är ju inte helt okomplicerat att ställa krav på sina kunder säger Erik Tellgren, vd på Lantmännen Reppe.

Christina Nylander, förbundsjurist på Sveriges Kommunikationsbyråer säger att reklamen som Svedka gör troligtvis skulle anses som oetisk och sexistisk om den hamnade på Reklamombudsmannens bord i Sverige.  

– Det är förstås inget som jag med självklarhet kan uttala då ingen prövning skett, det är mer en känsla menar Christina Nylander.

Lantmännen vill inte uttala sig om hur de ställer sig till att deras produkter säljs med könsdiskriminerande reklam.

Expert: Därför klarar Sveriges rykte några skandaler

För en dryg månad sedan blev det en världsnyhet när Metro avslöjade att Ikea – det svenskaste av alla företag – hjälpte regimen med censuren genom att självmant retuschera bort kvinnorna ur sin katalog i Saudiarabien.

Två svenska vodkamärken, Absolut och Svedka, har på kort tid anklagats för sexistisk marknadsföring.

Hur påverkas Sverigebilden i utlandet när svenska varor marknadsförs på det sättet? Inte mycket, enligt Joakim Norén, enhetschef på Svenska Institutet.

– Generellt förändras Sverigebilden väldigt långsamt. Enskilda händelser har sällan någon riktig påverkan, säger han.

Det man i USA framförallt förknippar med Sverige är, enligt honom, saker som den svenska modellen, statsskicket, yttrandefrihet, pålitliga företag – och även jämställdhet.

– Jag skulle tro att den bilden av jämställdhet är så stark att den klarar av att ett vodkamärke gör sexistisk reklam.

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Jansson//Metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro