ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Svenskar bakom Gagas klädsuccé

Emma Björkman · 8 Nov 2013
Uppdaterad 8 Nov 2013

Lady Gaga uppmärksammas för sin extravaganta styling. Men visste du att flera svenska designers ligger bakom stjärnans klädsuccé? Här är de blågula klädskaparna som hon samarbetar med.

klar

Artikellänk är kopierad

Lady Gaga blev imponerad när Daniel Bendzovski visade sin examenskollektion. På den här bilden har stjärnan också glasögon designade av Anna-Karin Karlsson.
Lady Gaga blev imponerad när Daniel Bendzovski visade sin examenskollektion. På den här bilden har stjärnan också glasögon designade av Anna-Karin Karlsson.Foto: Greger Boström/All Over Press
Lady Gaga gjorde reklam för sitt  nya album genom att bära glasögon  av Isabell Yalda Hellysaz.
Lady Gaga gjorde reklam för sitt  nya album genom att bära glasögon  av Isabell Yalda Hellysaz.
Lady Gaga bar Horisaki när hon tog emot ett fredspris från Yoko Ono förra året.
Lady Gaga bar Horisaki när hon tog emot ett fredspris från Yoko Ono förra året.Foto: Thor Magnusson/All Over Press

Klockan tre på natten i somras fick designern Isabell Yalda Hellysaz ett mejl. Lady Gagas stylist frågade om de fick låna glasögon och kläder som hon skapat till en fotografering.

– Jag reagerade faktiskt inte så mycket. Jag har fått mycket förfrågningar tidigare men då har det aldrig blivit något. Jag tänkte att de bara ville ha mina glasögon och kläder som alternativ att välja på. Jag var inte beredd på att det skulle bli så här stort, säger Isabell Yalda Hellysaz.

►Nio svenskar i Lady Gagas tjänst

Hon budade i väg de efterfrågade glasögonen och kläderna utan några förväntningar. Men när PR-fotot för Lady Gagas nya album ”Artpop” släpptes satt ett par, för Isabell Yalda Hellysaz, välbekanta vita bågar modell jätteskidglasögon på popstjärnans näsa.

– När jag kontaktade hennes stylist som jag jobbade med sa de att de inte visste att glasögonen skulle användas så. Jag tror att det bestämdes på plats eller till och med efteråt. Det var nog en chock för oss alla, säger hon.

►Recension: Halvljummet av Lady Gaga

Isabell Yalda Hellysaz design föll Lady Gaga i smaken så mycket att hon fortsatt sitt samarbete med den svenska designern.

– Jag fick ganska fria händer att skapa glasögon till henne. De hade väldigt kort deadline, på tio dagar skulle vi få så många modeller som möjligt färdiga. Vi hann inte göra klart alla men när hennes team är tillbaka i New York kanske det blir något mer.

►Vill bli första artist att sjunga från rymden

Isabell Yalda Hellysaz vet inte hur Lady Gagas stylist fick upp ögonen för henne men gissar att hennes namn dykt upp när Haus of Gaga letat efter nya designtalanger att samarbeta med.

Hans Nilsson, Naim Josefi, Anna-Karin Karlsson, Matthias Lavesson, Karin Linder och Makoto Horisaki, Daniel Bendzovski med flera. De svenska klädskapare som Lady Gaga samarbetat med och som Metro pratat med påpekar vikten av att ha kontakter för att nå fram till en av världens just nu största stjärnor.  Flera av dem har Bea Åkerlund, som varit Lady Gagas stylist, att tacka för att ikonen plockat upp just deras plagg.

– Lady Gaga spelade i globen förra året. Då hade Bea Åkerlund, som är en tidigare kund hos oss, på sig en av våra hattar. Lady Gaga gillade den så Bea ringde upp mig när de satt i samma rum och Lady Gaga beställde 13 stycken hattar av samma modell men i olika färger, säger Makoto Horisaki som tillsammans med Karin Linder driver märket Horisaki.

►Tidigare artiklar: Gaga blir Metro-redaktör för en dag

Även Metros moderedaktör Petra Tungården lyfter fram stjärnstylisten Bea Åkerlunds inflytande på de blågula inslagen i Lady Gagas garderob.

– Sverige står högt i kurs utomlands och det är inte bara Zlatan som sätter vårt lilla land på världskartan utan vår mode- och designexport har aldrig varit så het. Den skandinaviska stilen har blivit känd världen över. Även om Sverige främst är känt för sin minimalistiska, enkla stil är Bea Åkerlund en färgstark färgklick som suddar ut vår jantelagsbild utomlands, säger Petra Tungården och fortsätter:

– Jag tror att det bottnar i att Lady Gaga varit så nöjd med Bea som stylist att hon valt att fortsätta jobba med svenskar. Detta kanske öppnar upp för ett nytt kapitel där vi tack vare Bea som banat väg kan bli kända för vår iögonfallande, lite galna stil. 

Genom sin inflytelserika ställning blir Lady Gaga en vandrande reklampelare för de designers vars kreationer hon bär. Men det är inte bara designern i fråga som vinner på samarbetet. Det gynnar även Lady Gaga själv i högsta grad.

Hans Nilsson, creative director på hårsalongen Noir Stockholm, har skapat huvudbonader som Lady Gaga burit. Han säger så här om win-win-samarbetena:

– Det är många dagar hon ska ha en ny look så till skillnad från andra människor har hon ett behov av att hitta designers som vrider och vänder på begrepp som vad som är extremt. Jag tror att alla vi som gör att hon står utanför den lilla lådan gör att hennes varumärke stärks, säger Hans Nilsson.

klar

Artikellänk är kopierad

Emma Björkman
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro