ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Svenskarna älskar sitt fika

TT · 7 Aug 2012
Uppdaterad 7 Aug 2012
– Det är en social grej att fika. Dricka kaffe och träffas och prata, det är livet, säger Stockholmstjejerna Emma Holm och Matilde Rasmussen. 

– Det är en social grej att fika. Dricka kaffe och träffas och prata, det är livet, säger Stockholmstjejerna Emma Holm och Matilde Rasmussen.  Foto: Gustav Gräll


Trots osäker konjunktur går svenskarna allt mer på restaurang. Branschen har aldrig vuxit så mycket snabbare än konjunkturen som nu. Och svenskarna fortsätter att vara glada i sitt fika.

klar

Artikellänk är kopierad

– Restaurangbranschen går i det svaga ekonomiska läget väldigt, väldigt bra. Historiskt är det inget år man sett att restaurangbranschen vuxit så mycket mer än BNP. Det är ganska exceptionellt, säger Björn Arnek, branschekonom på Visita, en bransch- och arbetsgivarorganisation.

Restaurangernas försäljning steg med 4,9 procent under juni, jämfört med samma månad förra året, visar restaurangindex från Statistiska centralbyrån. Även sett till första halvåret har det gått bra, försäljningen växte med 4,4 procent jämfört med samma period förra året, den näst snabbaste tillväxten under hela 2000-talet.

– Vår bedömning är att det beror på den sänkta restaurangmomsen vilket stimulerat efterfrågan, säger Björn Arnek.

Allra bäst har det gått för kaféerna, hittills i år har försäljningen ökat med 10 procent jämfört med samma tid 2011. Tittar man på juni månad är ökningen ännu större, 13 procent jämfört med samma månad i fjol.

– Det är det som har utvecklats klart bäst. Det har kommit mycket nya kedjeföretag och det är allt mer populärt att utnyttja den här typen av tjänster.

Samtidigt ligger priserna still, mellan maj och juni var priserna kvar på samma nivå enligt Konsumentprisindex.  Priserna är ungefär 2 procent lägre än i december 2011, månaden innan restaurangmomsen sänktes.

–  När man sänkte momsen fick man en initial prissänkning och sedan har priserna legat kvar. Skillnaden mellan hur priserna skulle ha sett ut utan momssänkningen och hur de ser ut nu ökar månad för månad, det har vi sett hela året, säger Björn Arnek.

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro