ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Svenske Googlechefen tänker inte på Microsoft

Aron Andersson · 8 Sep 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
Rikard Steiber Ålder: 40. Bor: Menlo Park, Kalifornien. Familj: Fru, barn och hund. Aktuell: Ny produktchef för ­företagsprodukter på Google.

Rikard Steiber Ålder: 40. Bor: Menlo Park, Kalifornien. Familj: Fru, barn och hund. Aktuell: Ny produktchef för ­företagsprodukter på Google. Foto: Scanpix


klar

Artikellänk är kopierad

FULLSPÄCKAT. Rikard Steiber är it-svensken som nu hamnat i Googletoppen. Trots ett fullspäckat schema har han tagit sig tid att svara på några av Metro Tekniks frågor.– Det är mycket spännan­de att vara här där så många nya intressanta produkter lanseras hela tiden. Googleplex har mycket att erbjuda dem som jobbar här, från grymma restauranger som serverar allt från burgare, mexikanskt till asiatiska nudlar, allt gratis, till gym, yoga, kemtvätt, doktor och dagis ”kinder­plex”. Det är verkligen ett unikt ställe att jobba på.Vilka är era största konkurrenter?– Google har många olika produkter och tjänster, och således många olika konkurrenter i allt från söktjänster, kart- och video­tjänser, och naturligtvis annonsering. Typiskt finns det några stora globala aktörer, samt duktiga lokala utmanare inom varje område. Vi tycker att konkurrens är bra för användarna och något som säkerställer drivkraft och innovation hos företag.Hur ska du få företagen att överge Microsoft?– Vi tänker inte på det sättet. Vi fokuserar på våra användare och deras behov, och bygger tjänster och produkter som kan hjälpa dem få information snabbare och enklare. Är det inte riskabelt att lagra grejer hos er och inte lokalt?– Nej. Vi tar våra användares förtroende mycket seriöst och säkerställer att användarnas information alltid är mycket väl skyddad. Att ha sin information lokalt utan fysik eller internetbaserad säkerhetskopia är inget att rekommendera. Vi har nog alla blivit av med ett viktigt dokument någon gång.Kommer Wave att fungera bra på företagsmarknaden?– Wave är ett nytt och innovativt verktyg för kommunikation och samarbete på nätet som fortfarande inte är lanserat ännu. Wave kan hjälpa organisationer och affärsverksamheter på många sätt men vi vill vänta med mer kommentarer tills att vi lanserat produkten.Företag är än så länge ­inte en större del av verksam­heten, hur mycket kommer ni att satsa där i framtiden?– Google har nog fler tjänster för företag än de flesta känner till. Att hjälpa företag att sälja och marknadsföra sig på internet via Adwords och hjälpa publicister att tjäna pengar på sina internetsajter via Adsense är vår huvudsakliga intäktskälla. Det blir fortsatt satsning på att göra bra tjänster och produkter för företag.    Vad är det bästa med att jobba på Google? Vad är det sämsta?– För mig som är intresserad av internet och teknikutveckling så är Google en fantastisk balkong att stå på och få en överblick av allt spännande som händer i internetvärlden. Att jobba med smarta, motiverade människor är också oerhört kul. Har inget sämsta just nu, men jag kommer att sakna Sverige.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro