ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Svensken är turistattraktionen

metro · 10 Jul 2013
Uppdaterad 29 Jul 2013
Egen ö i Stockholms skärgård.

Egen ö i Stockholms skärgård. Foto: Hasse Holmberg


Solvarma badklippor, magiska skogar och vikingakultur i all ära, men för den utländske Sverigeturisten är det i första hand vi svenskar som är dragplåstret.

klar

Artikellänk är kopierad

Thomas Brühl, vd på kommunikationsbolaget Visit Sweden.
Thomas Brühl, vd på kommunikationsbolaget Visit Sweden.Foto: Claudio Bresciani

– Svenskar upplevs som gästvänliga, moderna och progressiva. Det väcker nyfikenhet hos utländska turister, berättar Thomas Brühl, vd på kommunikationsbolaget Visit Sweden som undersökt turisternas bild av svenskar.

Överlag uppfattas vi svenskar som nytänkande, kreativa och ärliga, med rötter i både internationella och inhemska traditioner. Svenskt storstadsliv kombinerat med närheten till orörd natur är också exotiskt i mångas ögon.

– Tidigare har turister åkt på sight-seeing, men nu ser vi också att de åker på life-seeing för att uppleva nya livsstilar. Vi svenskar upplevs inte som så slutna som vi tror, utan som ett spännande folk som ligger långt framme. Öppenhet, yttrandefrihet och vår vana vid sociala medier bidrar också till den bilden, säger Thomas Brühl.

Fast vår egen självbild är annorlunda, förklarar han.

– Vi tycker inte att vår livsstil är så speciell, men för exempelvis spanjorer eller holländare är den annorlunda. I deras ögon är det väldigt annorlunda och exotiskt, säger Thomas Brühl.

klar

Artikellänk är kopierad

metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro