ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Svensken shoppar loss

Stockholm TT · 4 Apr 2007
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Det är starka hushåll som shoppar svensk ekonomi till nya höjder, enligt HUI.

Kombinationen av en fortsatt mycket stark arbetsmarknad samt köpkraftstillskott i form av skattesänkningar och reallöneökningar gör nu att HUI tror att hushållen kommer att öka sin konsumtion med 3,9 procent under året. -Allt ser fantastiskt bra ut för de närmaste två åren som vi överblickar, säger Jonas Arnberg, prognosansvarig hos HUI, till TT. Kraftigare uppgång HUI spår nu att bruttonationalprodukten (BNP) ökar med 3,6 procent under 2007. Tidigare trodde HUI på en uppgång med 3,4 procent.

Jonas Arnberg pekar på tre saker som gör att utrymmet för konsumtion just nu stiger. Riksbankens deklaration om att inte fortsätta höja räntan i den takt många trott, skattesänkningarna från nyår och nu - som grädde på moset - den borttagna fastighetsskatten.

För detaljhandeln, som haft tio goda år, syns knappast ett moln på himlen. -Alla eldar på, ingen vill vara den som bromsar i det här läget, säger Arnberg. Medaljens baksida Men han varnar för att medaljen har en baksida. Att elda på konsumtionen som nu, trots att vi befinner oss i en högkonjunktur med stigande löner och sjunkande arbetslöshet, kan få följder: -Det kan tvinga Riksbanken att ändå höja räntan snabbare än planerat. En procents höjd ränta på en miljon är 10 000 kronor i höjda ränteutgifter. Det får effekter på den del av detaljhandeln som i dag växer kraftigast, sällanköpsvaruhandeln som till exempel hemelektronik-, möbel-, järn- och bygghandeln, säger Arnberg. -Riskerna är ändå små, jämfört med hur bra det ser ut och det finns inte några negativa tecken.

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro