ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Sverige har blivit ett lågprisparadis

Ida Svensson · 11 Aug 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
Maya Nestorov på Mango berättar om ökad försäljning i juli.

Maya Nestorov på Mango berättar om ökad försäljning i juli. Foto: Henry Lundholm


klar

Artikellänk är kopierad

Svenskarna har valt  att semestra hemma och turisterna har hittat ett lågprisparadis i Sverige. Försäljningen av kläder och skor ökade betydligt under juli månad.Klädförsäljningen ökade med drygt 11 procent och skor med hela 17 procent. – Försäljningen i juli har gått bättre än vi förväntade oss, säger Maya Nestorov, säljare på Mango. Hon har upplevt att många turister hittat till butiken.  Enligt Svensk Handel Stil:s blixtindex för modehandeln var juli en riktigt bra månad. Tack var den ligger försäljningen av kläder och skor på plus hittills i år. Men augusti väntas bli sämre eftersom butikerna inte har lika många varor kvar att rea ut. – Vi tror att det kommer att bli en liten ökning under höstmånaderna med, men inte alls i samma utsträckning som i juli, säger Mikael Sandström branschordförande Svensk Handel Stil.     Det växlande vädret har gjort sitt till. Skobutikerna har fått sälja både gummistövlar och gladiatorsandaler. – Vi har framförallt haft många skandinavier i butiken. Jag tror att de flesta har märkt av ökningen, säger Martin Åslund, butikschef på Zoe.  

klar

Artikellänk är kopierad

Ida Svensson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro