ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Sverige i botten på miljöligan för bilar

TT · 15 Sep 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

De miljöskadliga utsläppen fortsätter att minska från nya svenska personbilar. Men Sverige har fortfarande en av de mest bränsletörstiga bilparkerna inom EU.

Det finns flera förklaringar till att de nya bilarna i Sverige slukar mer bensin och släpper ut mer koldioxid än vad som görs i de flesta EU-länder. Sverige ligger på 23:e plats på utsläppslistan med ett snitt på 174 gram per kilometer. Det är bara Estland och Lettland som har bilar som släpper ut mer koldioxid.– Förklaringen till Sveriges dåliga placering i den här miljöjämförelsen är framförallt den förmånliga beskattningen av tjänstebilar som gör att en förhållandevis stor andel nya bilar är större och också mer bensinslukande. Av tradition så köper företagen många nya stora Volvo och Saab, men även förhållandet att dessa bilar tillverkas i Sverige gör att många privata bilköpare varit trogna köpare av Volvo och Saab, säger Magnus Nilsson, trafikexpert på Naturskyddsföreningen.Under det senaste åren har en stor andel miljöbilar sålts i Sverige, det visar sig också i utsläppsstatistiken där bara fyra europeiska länder hade en större minskning av utsläppen under 2008 jämfört med föregående år. Utsläppen minskade med drygt fyra procent på de nya bilarna i Sverige till 174 gram per kilometer jämfört med 181 g/km under föregående år.

Den största minskningen hade Danmark och Finland där minskningen var över åtta procent.– I våra nordiska grannländer har man infört en försäljningsskatt där man gynnas om man köper bilar med lägre utsläpp och straffas vid köp av bränsletörstiga bilar. Det har onekligen haft genomslag i försäljningen. Det visar att såväl miljön som de svenska bilköparna skulle gynnas om även Sverige införde en koldioxiddifferentierad försäljningsskatt på nya bilar, säger Magnus Nilsson.Biltillverkaren BMW:s tekniksatsning på energisnåla lösningar har inneburit att BMW-bilarna minskat utsläppen med tolv procent på två år. De BMW-bilar som säljs inom EU i dag släpper inte ut mer än vad bilarna från småbilstillverkare som Honda och Suzuki gör.

Det finns inga uppgifter om utsläppen från Saab och Volvo eftersom man inte urskiljer enskilda bilmärken i statistiken som redovisas av miljönätverket Transport & Environment, utan kravet är att redovisningen ska ske på koncernnivå.

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro