ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Sveriges hetaste hot rod

Billy Andersson · 15 Nov 2006
Uppdaterad 16 Feb 2011

Leif Tufvessons knäppa” Volvobygge Caresto V 8 Speedster stal showen i Las Vegas

klar

Artikellänk är kopierad

Leif Tufvesson.
Leif Tufvesson.

MEKA. Metalliskt blå, smäcker och i en futuristisk retrostil. En hot rod byggd av Volvo-delar. Den stod parkerad bredvid upphottade Volvo C 30 på den nyligen avslutade bilmässan SEMA. Volvo har aldrig någonsin varit i närheten av en så tuff bil i en mässmonter. Ändå säger Volvo att man inte är intresserad av att producera Caresto V8 Speedster, som väckt uppmärksamhet över hela världen.– Vi är inte mogna för att producera en så nischad bil, säger Volvos kommunikationschef Christer Gustafsson.– Vi har inget avtal med Leif Tufvesson men han är väldigt duktig.Leif Tufvesson, mannen bakom sensationsbilen, fnissar lite när han hör Gustafssons kommentar.– Jag har frågat själv, mest på skoj, men de har inte varit intresserade.Redan från start är det märkligt att trygga Volvo åker till Las Vegas för att ställa ut sina krocksäkra bilar på SEMA. Mässan var från början till för reservdelsmarknaden men har blivit ett eldorado för extrema bilbyggen. Krom, eldsflammor i lacken och ”Pimp my ride” är vardagsmat i montrarna. Amerikanska utställare breder ut sig, ytterst få europeiska märken fanns på plats, och så Volvo.

Volvo har varit där tidigare, även då med en Leif Tufvessons-bil – den prisade T 6 Roadster.I år ville Volvo ha extra drag när man visade upp ombyggda C 30-bilar och därför fanns Speedstern på plats. Bilen är byggd runt en V 8-motor från Volvo och går på miljöbränsle.– Det här attraherar en ung publik. C 30 räcker till i original men får en extra skjuts av den här bilen, säger Christer Gustafsson.

C 30-bilarna fick uppmärksamhet. Careston fick ännu mer uppmärksamhet, Leif Tufvesson beklagar att han knappt hinner bygga några bilar. En gång jobbade han på Volvos konceptbilsavdelning och han har varit verkstadschef hos supersportbilstillverkaren Koenigsegg. I dag har han verkstad i Ängelholm där han bygger sin Caresto-hot rods.Hot rods är det ultimata bilbygget. Utgångspunkten är låg vikt och starka motorer. – När jag var yngre byggde man om gamla Volvo-bilar, sedan blev det amerikanare och det högsta man kan nå, ansåg man förr åtminstone, var att bygga en hot rod.Hot Rods brukar ha en Ford årsmodell –32 eller –34 som utgångspunkt. De som bygger på andra modeller anses inte som renläriga byggare. Leif Tufvesson bygger med kolfiber och Volvodelar.– Det anses ju knäppt.

Att han ändå gör det beror på att han gärna vill avvika och av den enkla anledningen att det finns gott om delar från Volvo att använda. Sedan vill han vara lite sportigare än traditionella hot rods.– En hot rod brukar vara ganska ruff men jag försöker få ihop sportbilen med hot rod, säger han och berättar att de flesta spekulanterna på hans bilar är amerikaner. I dag finns två bilar i garaget. En bil tar ungefär ett år att sätta ihop och priset blir därefter: 2,5 miljoner kronor. Ungefär fem välutrustade Volvo S 80. Men samtidigt fem gånger tuffare. Bilarna byggs i extremt små serier och i dag funderar han på nästa modell. Kanske en Saab?– Ja, det vore verkligen annorlunda.

klar

Artikellänk är kopierad

Billy Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro