ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Sveriges hetaste kläder visas upp

Katarina Matsson · 13 Aug 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Carin Wester är på plats igen under modeveckan i Stockholm 

Carin Wester är på plats igen under modeveckan i Stockholm  Foto: SCANPIX


I dag börjar modeveckan i Stockholm

klar

Artikellänk är kopierad

MARKNADSFÖRING. I dag går startskottet för Stockholms modevecka – och det är långt mer än champagne, glamour och vackra kreationer som står på tapeten. Framför allt handlar det om business och att sätta Sverige på modekartan. – Modeveckan är ett väldigt viktigt forum för branschen. Det är ett sätt att marknadsföra sig, nå ut och visa vad man har att erbjuda för inköpare och journalister, säger Anna Broback, doktorand i konsumentbeteende med inriktning på kläder. Nätverkande är A och O och för oetablerade designer kan modeveckan vara avgörande. – Är man ung och ny är det ännu viktigare att fånga uppmärksamheten och visa vad man har att erbjuda, säger Anna Broback.Men att synas är inte gratis. 200 000 kronor i snitt räknar Joakim Brännström, projektledare för Fashion Days at Berns, att en visning kostar, men det varierar.– Allt sådant här är ju sälj, det räknar man med att få tillbaka, säger han.Och en catwalk-visning är ett måste om man vill nå ut i Europa, menar Daniel Lindström, modechef på Café.– Svenskt mode är i ropet och det är kul att se hur de här visningarna utvecklas. Men det är långt kvar till internationell nivå när det gäller exempelvis ljussättning, säger han.Modeveckan, som framför allt konkurrerar med den i Köpenhamn, har växt kraftigt de senaste åren. Förra året besökte 15 000 inköpare, journalister och stylister Modecenter, veckans nav, och det internationella intresset ökar. 

Unga företag är profilen

MODE. Till Paris åker man för trender, till London för det rebelliska och till New York för kändisarna. – Alla länder har en profil på sina modeveckor, säger Håkan Preiholt, docent i företagsekonomi vid Stockholms universitet. Stockholms modevecka är fortfarande ung, men om koordinator Helena Mellström får välja en stämpel blir det nya unga modeföretag

klar

Artikellänk är kopierad

Katarina Matsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro