ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Systembolaget stoppar midsommaröl – är inte tillräckligt "måttfull"

Jesper Lindqvist · 3 Jun 2019
Uppdaterad 3 Jun 2019
Trots att de godkändes i fjol får inte Ängöl sälja sin öl på Systembolaget i år.

Trots att de godkändes i fjol får inte Ängöl sälja sin öl på Systembolaget i år.


Det lokala bryggeriet Ängöl får inte sälja sin midsommaröl på Systembolaget i år. Anledningen? Etiketten på ölflaskorna uppfyller inte kravet på "särskild måttfullhet". "Jag blev förvånad och tyckte att det kändes godtyckligt", säger vd:n Johan Håkansson till SVT.

klar

Artikellänk är kopierad

Eftersom det rör sig om en säsongsbaserad midsommaröl var bryggeriet Ängöl, inför sommaren, tvungna att precis som förra året ansöka om att få sälja sin produkt på Systembolaget.

Men trots att man förra året blev godkända var svaret i år det motsatta – nej.

I Systembolagets beslut står det att flaskans etikett – ett motiv från en målning av konstnären Jenny Nyström – inte uppfyller kraven på ”särskild måttfullhet”.

– Jag blev förvånad och tyckte att det kändes godtyckligt, eftersom etiketten är samma som förra året, säger Johan Håkansson, vd på Ängöl, till SVT.

Kan kopplas till midsommarfirande

I alkohollagen har man valt att skriva in vad man får, och inte får, avbilda på en ölflaska. Bland annat finns formuleringen om ”särskild måttfullhet”, något som Konsumentverket tidigare valt att göra en tolkning kring.

Det handlar om att alkoholkonsumtion inte får framstå som något ”av särskild vikt vid högtider eller årstider”. Och eftersom avbildningen på Ängöls flaskor kan kopplas till midsommarfirande, och enligt Systembolaget tolkas som ett ”förhärligande av högtiden midsommar”, strider den således mot lagen.

– Det här var ett av de motiven vi tyckte kändes okej. Vi kan inte ha barn runt en midsommarstång till exempel, så det var redan lite begränsat vad vi hade att välja mellan, men det här motivet tyckte vi var oklanderligt, säger Johan Håkansson till SVT.

”Innebär ett inkomstbortfall”

Systembolaget menar även i sin bedömning att bilden föreställer en ”riskfylld situation”, eftersom den föreställer båtar som ligger i vattnet. Detta vänder man sig mot i sin bedömning eftersom etiketter inte får visa på situationer där alkoholkonsumtion kan vara riskfyllt.

Ängöl har överklagat Systembolagets beslut, men oavsett om bedömningen ändras kommer företaget inte att kunna lansera sin öl till midsommar som planerat.

– Det är klart att det innebär ett inkomstbortfall för oss, säger Johan Håkansson till SVT.

klar

Artikellänk är kopierad

Jesper Lindqvist
Jesper Lindqvist
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro