ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Ta pulsen på din träning

Ulrica Widsell · 12 Maj 2006
Uppdaterad 16 Feb 2011
Metros reporter hakar på nya pulsmätartrenden.

Metros reporter hakar på nya pulsmätartrenden. Foto: Theresia Bråkenhielm


klar

Artikellänk är kopierad

Pulsträning är senaste träningstrenden. Det är inte längre bara elitidrottare eller vältränade som använder pulsmätare utan allt fler vanliga motionärer har börjat pulsträna. Är du otränad med överflödiga vinterkilon som du vill bli av med inför sommaren, eller gör vardagstressen att du har ständigt dåligt samvete för att du inte hinner träna? Då kan en pulsmätare göra det lättare att komma i gång med träningen. BRA HJÄLPMed pulsmätaren blir 40 minuters rask promenad till jobbet ett motionspass. Håll en snittpuls på 70 procent av maxpulsen under promenaden, det gör att 329 kalorier rasar iväg. Kombinerat med en stegräknare får man full koll: 4 844 steg på 3,5 kilometer. För den som jagar kalorier är pulsmätare och stegräknare bra hjälp. De visar hur många kalorier du gör av med. LÖPBANDMånga gym har pulsträningspass, till exempel pulsspinning. – Det går att använda pulsband både i konditionsträning och intervallträning. Många tycker att det ökar motivationen för att man får ”papper på” träningen.– Om man springer på löpband och tycker det är lite trist, då kan det bli roligare med pulsbandet. Man har något att hålla koll på, säger Kit-Yee Poon, personlig tränare på gymmet Sats Zenit i Stockholm.– Ett vanligt fel som många gör när de tränar är att de tar i för mycket första kvarten och tar ut sig. När man tränar med pulsband kan man hålla koll och få ut mer av hela passet, säger hon.

klar

Artikellänk är kopierad

Ulrica Widsell
Ulrica Widsell
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro