ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Ta tåget till pisten

Nicolas Jändel · 16 Dec 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Schweiz är ett toppenland om man vill ta sig till riktigt bra åkning med tåg.  

Schweiz är ett toppenland om man vill ta sig till riktigt bra åkning med tåg.   Foto: Christof Sonderegger/Schweiziska turistbyrån


Du behöver inte välja mellan de bästa backarna och ett gott miljösamvete

klar

Artikellänk är kopierad

Nöjesresorna över världen bidrar till att snabba på den globala uppvärmningen. Varje resbeslut i dagens jakt på minskade utsläpp betyder något.Du som vill försäkra dig om att det finns glaciärer kvar att åka på i framtiden kan i år satsa på tåget i stället för bilen, bussen eller flyget. Du kan ta med dig så mycket packning du orkar bära och restiden får ner dig i lagom tempo utan risk för åksjuka.Här är fem bra skidresor du kan göra med tåg.

Till Alperna som på räls

I vinter kan du åka skidtåg till Zell am See i Österrike i ett charterpaket med den så kallade Skiekspressen som avgår från Köpenhamn. Malmöbaserade Nortlander arrangerar paketresor med tåg, hotell och liftkort från 5 945 kronor per vecka, men då måste man först ta sig till Köpenhamn. Upplägget är dock perfekt för skidsugna i framför allt södra Sverige. Zell am See har bra skidåkning för alla, oavsett kunskapsnivå, med många röda och blå nedfarter. Här finns dessutom möjlighet till senvinteråkning på glaciären Kitzsteinhorn, som ligger 3 200 meter över havet. Tågpaket finns även till skidorter i Frankrike och Italien, där det går att hitta billigare veckor, från cirka 4 500 kronor. Mer info: www.nortlander.se, telefon: 040-664 70 80 eller 08-664 70 80.

På hög höjd i Schweiz

De mest aktuella schweiziska skidorterna för tågresenärer är kanske Engelberg, Davos, Andermatt och Zermatt. Alla kan nås relativt enkelt från Basel. Andermatt är järnvägsknut och seriös skidort på samma gång. Du har tre liftsystem att välja på, bland annat Winterhorn helt utan trängsel och så det vackra berget Matterhorn vid Zermatt med skidåkning på nästan 4 000 meters höjd. Du kan åka från Stockholm runt lunchtid ner till Köpenhamn, antingen via Malmö eller med direkttåg, och så vidare med nattåget City Nightline till Basel och vara framme nästa dag lagom för en sen frukost. Inrikestågen i Schweiz går ofta och du kan vara framme på skidorten på 2– 3 timmar från Basel. Priserna är inte världens lägsta, men barn under 16 år åker gratis i vuxens sällskap. Kolla även upp aktuella rabatter. Det brukar till exempel vara billigare för person 2 och 3 i ett sällskap.

Magkittlande lifttur i det polska vinterlandskapet.
Magkittlande lifttur i det polska vinterlandskapet.Foto: Polska turistbyrån

Täta avgångar till Polska backar

Att åka tåg vintertid från Sverige till Polen är lite krångligt, med få nattåg och långa omvägar via Danmark och Tyskland, men om du kombinerar tåg med färja från Nynäshamn till Gdansk eller från Ystad till Swinoujscie går det lättare. Polferries har kvällsavgångar på båda sträckorna, men restiden från Ystad till Polen är betydligt kortare. Åker du från Stockholm kan du ta pendeltåget från Centralen till Nynäshamn, åka med kvällsfärjan och vara i Gdansk vid lunchtid dagen efter. Så fort du hamnat på polsk mark blir tågförbindelserna enkla och billiga och du kan nå alla de populäraste skidorterna, som Zakopane, på 5–7 timmar med tåg från Gdansk via Krakow. Inrikeståg går utmärkt att boka på plats, men om du vill kan du ordna hela resan hemifrån via Destination Polen. Mer info: www.destinationpolen.se, telefon 08-411 49 80.

Pulkarace i Abisko

I höjd med Kiruna ligger Abisko fjällstation och pockar på uppmärksamhet för den som vill ha en lite annorlunda och exotisk fjällsemester utan att lämna landet. Abisko har egen tågstation och det går tåg från Stockholm och Göteborg dagligen. Här åker du längdskidor längs Kungsleden, pulka utför bergskammarna och så finns det möjlighet till extremskidåkning nedför Nuolja, förmodligen en av Sveriges mest okända pister, med massor av fjällkänsla. Isklättring eller rödingfiske på isen kan vara spännande avbrott mellan skidpassen. Kanske träffar ni även på ”81:an”, älgen som gärna rör sig runt fjällstationen vintertid. Det går att fira jul här, men huvudsäsongen startar den 15 februari. Paketpriser med boende och halvpension i fem dagar från 2 950 kronor och uppåt. Tågresa Stockholm–Abisko från 649 kronor för liggplats till 2 599 för egen liggkupé. Mer info: www.abisko.nu

X 2000 tar dig till svenska åk.
X 2000 tar dig till svenska åk.Foto: Kasper Dudzik/SJ

Snabbtåg till Åre

Skidcentrumet Åre behöver väl ingen närmare presentation, men nytt för i år är att det är både enklare och går snabbare att åka hit med tåg. X 2000-tågen från Stockholm kommer i år att ta en annan väg, vilket kortar ner restiden från åtta till sex timmar, under perioden 14 februari till mitten av april. Går att boka via www.sj.se eller 0775-75 75 75. Nattågen ska dessutom fräschas upp, restaurangvagnen ska ha längre öppettider och det blir biovagn på de flesta avgångar. Förutom Göteborg, Stockholm och Malmö får Halmstad, Varberg och Helsingborg direkttåg upp till Åre. Femdagars liftkort kostar 1 495 kronor för en vuxen. Boendemöjligheterna är många. Priset beror på läge, storlek och veckoval. En vecka i Åre by finns i vinter för 1 950–21 000 kronor, kortvecka (söndag–torsdag) för 1 560–14 700 kronor. Vuxenpriserna på nattåget spänner från bädd i liggvagn, enkel resa, för 940 kronor till enkelkupé med dusch för 1 815 kronor. Mer info: Läs mer på www.skistar.com/are

klar

Artikellänk är kopierad

Nicolas Jändel
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro