ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Tack Metros läsare och svenska folket”

Katarina Matsson · 31 Okt 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Magdalena Hermelin tar emot blommor från Metro som tack för årets Rosa bandet-samarbete.  – Metros engagemang betyder jättemycket och har hjälpt oss att få ut vårt budskap, säger hon. 

Magdalena Hermelin tar emot blommor från Metro som tack för årets Rosa bandet-samarbete.  – Metros engagemang betyder jättemycket och har hjälpt oss att få ut vårt budskap, säger hon.  Foto: Lotta Imberg


klar

Artikellänk är kopierad

När Magdalena Hermelin, projektledare för Rosa bandet-kampanjen, såg räkneverket ticka upp över 56 miljoner insamlade kronor på årets gala började hon gråta. Det uppsatta målet på 42 miljoner överstegs med råge. – Stort tack till svenska folket och Metros läsare, ni har alla varit en viktig del av kampanjen och bidragit till det otroliga resultatet. Det är fantastiskt, säger hon.

Ni är bara en handfull personer som jobbar med kampanjen, hur kunde det bli så mycket?– Det är femte året som vi arbetar med kampanjen och det långsiktiga strategiska arbetet har burit frukt. Vi är väldigt beroende av svenska folket. Ett exempel på det är försäljningen av Rosa band som görs av våra sponsorer runt om i landet. Sedan har vi hittat nya insamlingskanaler, som Facebook, som blev extremt populärt och som redan har samlat in 477 000 kronor. Likadant med vår nätinsamling. Även rosa lördagen blev en stor succé i år.

Det här är ditt andra år som projektledare. Du är PR-konsult i grunden, hur kom du in på Rosa bandet?– Jag ville arbeta med något som jag kunde känna ett engagemang för. När det här dök upp och jag fick jobbet var det en otrolig lycka. Man vet hela tiden varför man gör det och det var nog lite det jag saknade tidigare.

Du är höggravid och går på mammaledighet i morgon. Hur har arbetet gått?– Det har gått jättebra, vi är ett väldigt bra gäng. Nu ska det bli skönt att kunna fokusera på barnet, det är ett nytt steg i livet.

Du får varje dag samtal från personer som på något sätt är drabbade av bröstcancer, är det inte tungt?– Nej, jag möter så många vardagshjältar och starka människor, så jag får själv mer kraft att arbeta.

Under galan fanns det ett telefonnummer för kvinnor och ett för män som ville skänka pengar. Fördelningen blev 60/40, vad tycker du om det?– Det är framför allt ett bra kvitto på att männen engagerar sig. Sedan kan man hoppas att det blir 50/50 nästa år. Det är ju inte bara kvinnor som drabbas, utan även män, vilket vi har försökt sätta fokus på i årets kampanj.

Har du själv någon erfarenhet av bröstcancer?– Jag har upplevt det nära mig, så jag vet hur mycket det drabbar en familj och hur allt sätts på spel. Men jag vill inte använda de personerna som ett verktyg i mitt jobb.

Är du själv rädd för att drabbas?– Nej, men jag påverkas väldigt starkt av de drabbades berättelser och jag har blivit väldigt medveten om hur skört livet kan vara.

Vad kan toppa det här resultatet?– Att vi ska nå vårt mål att 90 procent av alla ska överleva sin bröstcancer 2015.

klar

Artikellänk är kopierad

Katarina Matsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro