ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Tåget kostar 23 000 fönster

Peter Lindholm · 9 Nov 2012
Uppdaterad 8 Nov 2012
Tåget kostar 23 000 fönster – Jag kan ju inte veta hur det blir men hoppas det blir bra. Att vi ska få treglas- fönster mot järnvägen är bra, då blir det ju tystare, säger Hans Mohlin, 75, som bor i bostadsrättsradhus på Galoppvägen i Jakobsberg.

Tåget kostar 23 000 fönster – Jag kan ju inte veta hur det blir men hoppas det blir bra. Att vi ska få treglas- fönster mot järnvägen är bra, då blir det ju tystare, säger Hans Mohlin, 75, som bor i bostadsrättsradhus på Galoppvägen i Jakobsberg. Foto: Henry Lundholm


Tåg. Räkna med ett himla liv när Mälarbanan byggs ut. För att inte de boende längs järnvägen ska bli bullerskadade kommer Trafikverket att inleda arbetet med att byta ut 23 000 fönster.

klar

Artikellänk är kopierad

Två spår ska bli fyra när Mälarbanan, som förbinder Stockholm med Västerås och Örebro, byggs ut. 

Inom ett par veckor påbörjas arbetet mellan Barkaby och Kalhäll. Det är en åtta kilometer lång sträcka som beräknas bli färdig under 2016. – Det innebär en hel del byggstök, säger projektchefen Anna Lundman. 

Och en herrans massa oväsen. 

För att det inte ska bli olidligt att bo i området ska Trafikverket sätta upp tre kilometer bullerskärm. Man beräknar också med att glasa in runt 150 balkonger och byta ut 23 000 fönster eller fönsterglas. – Just nu håller vi på att skriva kontrakt med fastighetsägarna för att kunna göra det här arbetet, säger Meta Moberg, kommunikationsansvarig på Trafikverket.

Bara glasmästarjobbet på den första sträckan beräknas kosta 30 miljoner. Hela projektet går på 11 miljarder.

Några större trafikstörningar räknar man inte med under arbetets gång. Det kan bli kortare avbrott helger och nätter. Undantaget en vecka i maj och i september då banan stängs av helt och tågen ersätts av bussar.  – I övrigt är det tänkt att man ska kunna åka med tågen som vanligt, säger Meta Moberg.

klar

Artikellänk är kopierad

Peter Lindholm
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro