ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Tältet hetast 2009

Text: Louise Jacobson, Hannah Sjöström och Katarina Matsson · 13 Jan 2009
Uppdaterad 15 Feb 2011
När de trendkänsliga får sia om 2009 är det tältsemester, fredagsmys och doggybag de ser i kikaren. Mindre lyx men mer mys i lågkonjunkturens tecken, alltså.

När de trendkänsliga får sia om 2009 är det tältsemester, fredagsmys och doggybag de ser i kikaren. Mindre lyx men mer mys i lågkonjunkturens tecken, alltså.


klar

Artikellänk är kopierad

Nytt år, nya tider. Och nya trender också. Metro har frågat tre trendkänsliga personer om vad de tror kommer dominera våra liv 2009.

1. Vilka är de stora livsstilstrenderna 2009?

2. Hur kommer vi att märka av lågkonjunkturen?

Dominika Peczynski, 37, vd för PR-byrån Mafioso:

1. För det första tror jag att vi kommer ta med oss doggybag från restaurangen. Jag gjorde det häromdagen när min dotter och hennes kompis inte åt någonting. Man kastar inte bort mat som kostar flera hundra kronor. För det andra tror jag att nöjen som varit lite bespottade kommer att bli trendiga. Folk som aldrig förr åkt finlandsfärja eller på husvagnssemester kommer att göra det med glädje. 2. Jag tror att det psykologiskt värsta är över. Realekonomiskt kommer det bli fler varsel och uppsägningar men folk ser ljusare på framtiden i dag än i november då det var domedagstämning.

Micael Dahlén, professor på Handelshögskolan och författare till ”Nextopia”:

1. Vardagslyxen ökar. Vi svävar inte ut längre på enstaka stora köp när det gäller shopping eller upplevelser, utan nöjer oss med att hitta flera små guldkanter i livet. Extra festliga fredagsmys, till exempel. Vi kommer att dra ner på de långa resorna och då kan vi ägna oss åt virtuellt resande och eskapism på internet. 2. Vi får så klart se fler konkurser, flera stora byggprojekt kommer att skjutas på framtiden och så. Samtidigt ökar vår kreativitet. Så vi kommer nog få se fler nya idéer och flera som har fått sparken kommer att våga starta eget. Det är ju enklare än någonsin att starta eget i dag.

Ida Hult, etnolog och vd för Trendethnography:

1. Jag tror på cocooningtrenden. Vi har konsumerat så himla mycket och ekonomilarmen har ingett en känsla av oro. Vi vill vara hemma eller i närområdet och umgås i stället för att konsumera tillsammans. Jag tror på ett uppsving för teater och gallerier. Vintage blir ännu större, och bok- och bytesklubbar. Fler och fler efterlängtar och väljer det lite enklare. 2. Positivt är att vi kommer att umgås mer och resa mindre, vilket är bra för miljön. Vi spår ett uppsving för tältandet, vi väljer cykelsemester eller vandring. Negativt är att folk tenderar att köpa något mindre miljövänliga produkter.

klar

Artikellänk är kopierad

Text: Louise Jacobson, Hannah Sjöström och Katarina Matsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro