ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Tältfestivalernas död: "Folk är bortskämda och lättlurade"

Gustaf Larsson · 9 Aug 2018
Uppdaterad 9 Aug 2018

Foto: Rex features / IBL


De senaste åren har en rad tältfestivaler annonserat sin sorti och lämnat de svenska glesbygderna. Detta medan nya stadsfestivaler ploppar upp över hela landet. Är tältfestivalen som koncept död? Och vad beror det isåfall på? Festivalexperterna Caroline Dickson och Linus Bjarnelo ger sin syn på saken.

klar

Artikellänk är kopierad

I slutet av maj i år blev det klart att den vandrande festivalen Lollapalooza, en av världens största inom sin genre, kommer till Gärdet i Stockholm. Den skulle anordnas 2019 på samma datum som tältfestivalen Bråvalla.

En knapp månad senare, den 20 juni 2018, kom nyheten att Bråvalla lägger ner sin verksamhet. Festivalen hade då slagit flertalet publikrekord sedan sin start 2013, och räknades som den då största musikfestivalen i Sverige.

Detta menar Linus Bjarnelo, som tillsammans med Caroline Dickson driver ”Festivalpodden”, är sammankopplat.

– Lollapalooza såg chansen att slå på en festival som redan låg ner och skrämde därför bort Bråvalla från marknaden innan Bråvalla hann tänka på att göra comeback. Ge det tre år så har Lollapalooza gjort samma sak mot sig själv med, säger han till Metro.

Caroline Dickson och Linus Bjarnelo är vana festivalbesökare. Så till den grad att de startade en podd på ämnet. Foto: Tom Jerry Boman
Caroline Dickson och Linus Bjarnelo är vana festivalbesökare. Så till den grad att de startade en podd på ämnet. Foto: Tom Jerry Boman
quotation startTältfestivaler som överlever i dag gör det på grund av en klassisk nischquotation end

Förutom Bråvalla har även campingfestivaler som Hultsfred och Skankaloss av olika anledningar valt att lägga ner. Även Sveriges då största musikfestival Peace and Love lades ned 2013 – efter att ha slagit ännu ett publikrekord i raden – samma år som Bråvalla startade upp. Peace & Love startade sedan om i mindre skala, långt ifrån Jay Z- eller Rihannabokningar.

Caroline, är tältfestivaler som koncept utdöende?

– Jag vill tro att det finns en chans till återupplivning, ifall arrangörerna till exempel hakar på bekvämlighetstrenden och likt Roskilde erbjuder bekvämare campingalternativ för de som vill.

Vad säger du, Linus?

– Ja, stendött. I alla fall i Sverige och ur ett klassiskt perspektiv. Tältfestivaler som överlever i dag gör det på grund av en klassisk nisch som lockar äldre besökare (Sweden Rock) eller för att de vågar gå emot strömmen (Emmaboda). Men när väl denna typen av festivaler en dag kastar in handduken så är det den officiella dödsstöten för svenska tältfestivaler.

Bråvallafestivalen är den senaste i raden tältfestivaler som av olika anledningar lägger ner. Foto: IBL
Bråvallafestivalen är den senaste i raden tältfestivaler som av olika anledningar lägger ner. Foto: IBL
quotation startVåldtäkt är ett samhällsproblem, inte ett festivalproblemquotation end

Förra året anmäldes över 150 fall av sexualbrott på festivaler runt om i landet. Minst 20 av dem var våldtäkt, visar en granskning som Metro gjorde i september 2017. När Bråvalla inledningsvis annonserade att de skulle ta en paus under 2018, var det just på grund av säkerheten för sina besökare.

– Jag tror och hoppas inte att det avskräcker folk från att åka på campingfestivaler. Tillsammans ska vi fortsätta att kämpa för att få ett slut på skiten, och att helt lägga ner festivaler på grund av detta hjälper egentligen ingen. De som är kapabla till att utföra våldtäkter på festivaler är även kapabla till det någon annanstans. Våldtäkt är ett samhällsproblem, inte ett festivalproblem, säger Caroline Dickson.

En generationsfråga

Hon anser att festivaler i högre utsträckning kan samarbeta med varandra för att undvika nedläggning.

– De forna konkurrenterna Hultsfred och Emmaboda såg till att lägga festivalerna med ett rejält mellanrum så folk orkade gå på båda, vilket länge fungerade bra trots att de rent geografiskt låg nära varandra. De bytte till och med datum ett år, eftersom det passade dem båda bättre, säger hon.

På vilka sätt styr marknaden – utbud och efterfrågan – tror ni?

– Som marknaden ser ut så utgör stadsfestivaler det största utbudet i svenskt festivalliv i dag. Om någon modig arrangör med festivalhjärta arrangerar en stor tältfestival som genremässigt ligger rätt i tiden och lyckas kombinera den ökade efterfrågan på komfort med camping – och till och med profitera på den – så kan det få en revival. Men någon måste våga, säger Caroline Dickson.

Linus Bjarnelo säger att det har att göra med en ny och mer bortskämd festivalpublik. En generationsfråga, menar han.

– Folk vill hellre gå på stadsfestivaler i dag eftersom de är ängsliga, bortskämda och lättlurade. De låter creddiga och supersponsrade alternativ så som Way out west styra deras lättköpta hjärnor. Att åka på tältfestivaler är detsamma som att vara en kreativ överlevare med fri vilja – att åka på stadsfestivaler är raka motsatsen.

pil
Nedlagda tältfestivaler genom åren (i urval)

Arvikafestivalen: 1992 – 2010
Bokningar i urval: The Knife, Kraftwerk och Depeche Mode

Hultsfredsfestivalen: 1986 – 2012 
Bokningar i urval: Snoop Dogg, Alicia Keys och Radiohead

Peace & Love: 1999 – 2012*Bokningar i urval:: Lily Alen, Rihanna och Jay-Z

Skankaloss i Gagnef: 
…2001 – 2018Bokningar i urval: Cherrie, Joy och Jonas Lundqvist

Bråvalla: 2013 – 2017
Bokningar i urval: Avicii, Ellie Goulding och Håkan Hellström

Siestafestivalen: 2003 – 2014
 Bokningar i urval: First Aid Kit, Henrik Berggren och The Sounds.

Källa: * = Festivalen startade upp igen två år senare, fast har hittills inte nått upp till sin storhetstid. 

pil
Duon bakom ”Festivalpodden”

Caroline Dickson

Titel: Agent/Turnékoordinator på United Stage Artist samt ena halvan i ”Festivalpodden”.

Ålder: 30 år

Bor: Stockholm

Favoritfestival: Roskildefestivalen

Linus Bjarnelo

Titel: Frilansskribent, krönikör samt ena halvan i ”Festivalpodden”.

Ålder: 29 år

Bor: Malmö

Favoritfestival: Lollapalooza Chile

klar

Artikellänk är kopierad

Gustaf Larsson
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro