ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Teknik och story i fokus

Bengt Lemne · 27 Feb 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Snart kommer Too Human från Silicon Knights.

Snart kommer Too Human från Silicon Knights.


klar

Artikellänk är kopierad

Just nu upplever spelbranschen en guldålder. Pengarna flödar in både genom ökad försäljning och utomstående investerare som vill köpa in sig i tillväxtsbranschen.

Spelföretaget slåss med näbbar och klor för att säkra ny kompetens och på årets mässa hamnade teknologin i fokus.

Men det fanns de som tvivlade på tekniken. Denis Dyack, vars Silicon Knights (Eternal Darkness, Too Human) har stämt Epic Games för att de enligt företaget inte levde upp till sina löften med supporten av Unreal Engine 3.0.

Ett rättsfall som ingen inblandad ville uttala sig om, men som är en krutdurk som riskerar att lamslå spelutvecklingen med Unreal Engine 3.0 om Silicon Knights får gehör för sina klagomål.– Jag tror vi har nått en punkt där tekniken inte längre är det som driver vår bransch framåt, sa Dyack. I stället är det innehållet som kommer att vara den drivande faktorn.– Vi befinner oss just nu på den första våningen på Empire State Building rent tekniskt, sa Matthew Karch, ägare av Sabre Interactive (Timeshift), apropå hur långt branschen nått ur ett teknologiskt perspektiv.

De båda branschprofilerna har inte mycket gemensamt. Denis Dyack menar att outsourcing och inhyrd personal, inte bara gör människor till varor utan riskerar att utarma branschens kreativitet.

Karch å sin sida äger en studio i Ryssland och förespråkar inhyrd personal, framförallt när det gäller handlingen.

Id Softwares (Doom, Quake) Tim Willits berättade att man visserligen lät teknologin styra temat för deras nästa spel Rage, som bjuder på stora, öppna ljusa miljöer och att man skrotade ett projekt med arbetsnamnet Darkness, som inte passade med deras id tech 5-motor.

Mary DeMarle, som tidigare jobbat med Myst och Homeworld och numera agerar kreativt ansvarig för handlingen i det kommande Deus Ex 3, menade på att hennes nya roll som en inbäddad länk mellan utvecklingsteamet och utomstående författare som bidrar till spelet är en nyckeln till bättre story i spel.

För trots olika åsikter om när tekniken når så långt att innehållet är det enda som räknas, så var samtliga aktörer rörande överens om att handlingen är något som måste utvecklas och skrivas parallellt med spelets utveckling och inte bara vara något som läggs till som en eftertanke.

klar

Artikellänk är kopierad

Bengt Lemne
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro