ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

­­­Tekniken som ska ge Sverige OS-guld

Mary Örnborg · 10 Feb 2010
Uppdaterad 11 Feb 2011

Foto: Scanpix


klar

Artikellänk är kopierad

­­­­­­De svenska längdåkarna har kört OS-banorna så många gånger att de kan varje kurva och lutning i detalj – innan de ens landat i Kanada.  Detta tack vare ett avancerat teknikkoncept som Sverige är ensamt om i världen.

Svenska längdlandslaget visste redan innan de landade i Kanada vilka krav OS-banorna ställer på åkarna när det gäller det fysiska och det mentala.

Vintersportcentrumet i Östersund har nämligen utvecklat en teknik som gjort det möjligt för längdåkarna att träna på OS-banorna – utan att behöva åka till Kanada. 

Bakom idén att simulera OS-banornas miljö står fysiologi- och biomekanikforskaren Hans-Christian Holmberg vid vintersportcentrumet i Östersund.– Eftersom det finns flygsimulatorer för  piloter att träna i tänkte jag att det borde gå att ta fram en simulator för längdåkning också, säger Holmberg.

Tillsammans med kollegan Matej Supej, gps-specialist och professor i biomekanik vid universitetet i Ljubljana åkte Holmberg samt ett forskarteam till Vancouver i Kanada för att filma och mäta OS-banorna.

Med hjälp av en avancerad gps med tillhörande referensstationer  har varje kurva och lutning i banorna noga registrerats.–För att vi skulle få ut så exakt mätdata som möjligt använde vi super-gps:en RTK Global Navigation Satellite System som tar in signaler från både de ryska och de amerikanska satelliterna, vilket möjliggör en bättre täckning över hela jordklotet med få störningar, säger Matej Supej som också utvecklat mjukvaran för mätningarna.

Rullbandet som längdåkarna tränar på har också försetts med en lasergivare som ger åkaren möjlighet att själv styra hastigheten på bandet.

Genom att koppla ihop videoinspelning av banorna och mätdatan från super-gps:en till rullbandet har längdåkarna fått en Vancouvermiljö att träna i inomhus där det visuella är kopplat till rörelse, balans och ljud.– Upplevelsen är så nära verkligheten man kan komma. Åkarna får en känsla för hur tuffa banorna är. Vi har även gett skidskyttarna samma möjlighet, bortsett från skjutmomentet, säger Hans-Christian Holmberg.

Foto: Scanpix

Curling: Räfflor i stenen ger en bättre friktion

Sedan vinter-OS i Turin 2006 har teknikutveck-lingen inom curlingsporten tagit ett par steg framåt.

Ett problem som curlingen brottats med är motståndet och frikt­­­ionen mellan isen och curlingstenen i syfte att stenen ska gripa och kunna svänga. Det har balanserats genom att hålla en varmare temperatur på isytan.

Med hjälp av fysiker har man nu gjort speciella räfflor i stenen. Detta gör att stenen har bättre friktion mot isen och lättare att hålla rätt kurs, samt att isytan kan hållas kallare.

Borsten på sopkvastarna, vars syfte är att få stenen att svänga mindre och glida längre, har också försetts med nytt material som inte tar åt sig fukt samt levererar värme.

Foto: Scanpix

Skicross: Tränar reaktion med egna startgrindar

Skicross liknar motocross, fast på skidor, och så går det utför på snö. Sporten debuterar nu, vid OS i Vancouver.

Här tävlar fyra till sex åkare samtidigt för att först komma i mål. De åker på banor doserade med kurvor och gupp.

I jakten på värdefulla sekunder i tusendelar är starten en mycket vikig faktor. Därför har Sverige  utvecklat egna startgrindar som åkarna tränat i. Syftet är att slipa på reaktionen och hitta rätt teknik för att komma i väg fort.

För att ge skidåkarna så snöbetonad träning som möjligt under snöfria perioder byggdes bland annat en skicrossbana upp inomhus. De har också fått hjälp med specialdesignade styrkeprogram.  

Foto: Scanpix

Alpint: En gps hjälper till att slipa tekniken

Alpinåkarna har använt samma gps-system som använts för att ta in data från OS-banorna för längd- och skidskytteåkarna i syfte att räkna ut exakt lutning och acceleration vid svängar i portarna.

Under en mätning av ett åk får alpinåkaren en gps som väger drygt ett kilo fastspänd på ryggen. Den samlar in viktig data och skickar resultatet vidare till en stillastående gps som räknar ut data som hastighet, lutning och avstånd med en marginal på sex millimeter.

Det exakta mätresultatet för att alpinåkaren ska kunna finslipa sin teknik kommer direkt. Detta till skillnad från för några år sedan då det kunde ta upp till flera veckor att få fram resultatet  – och då med större differens.

klar

Artikellänk är kopierad

Mary Örnborg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro