ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Telenor drog pengar från hennes döde pappa – betalade inte tillbaka

Aron Andersson · 21 Maj 2014
Uppdaterad 21 Maj 2014
Telenor drog pengar från hennes döde pappa – betalar inte tillbaka Lena Borén har varit i kontakt med Telenors kundtjänst i flera veckors tid för att få tillbaka pengarna de drog från hennes avlidne pappa. Men trots flera löften har hon inte fått tillbaka några pengar ännu.

Telenor drog pengar från hennes döde pappa – betalar inte tillbaka Lena Borén har varit i kontakt med Telenors kundtjänst i flera veckors tid för att få tillbaka pengarna de drog från hennes avlidne pappa. Men trots flera löften har hon inte fått tillbaka några pengar ännu. Foto: Privat


Lena Boréns pappa dog i januari. I mars drog Telenor pengar för hans abonnemang. De har lovat att betala tillbaka – men pengarna har inte kommit ännu.

klar

Artikellänk är kopierad

När Lena Boréns pappa gick bort den 23 januari i år var mobilabonnemanget bara en av flera praktiska detaljer som hon var tvungen att hantera. Och trots att Lena avslutade abonnemanget så drogs 87 kronor via autogiro så sent som i mars.

– Jag ifrågasatte hur de kunde göra det för en avliden person. Men den första jag pratade med sa till och med att det kunde vara lite olika om de drog summan eller inte, säger Lena Borén till Metro.

Sedan dess har Telenor lovat att betala tillbaka pengarna. Men trots att hon varit i kontakt med företagets kundtjänst vid ett flertal tillfällen har hon ännu inte fått några pengar.

– Alla lovar samma sak: pengarna är på väg, du ska ha dem om någon dag, och så vidare. Jag har inte räknat hur många gånger jag ringt.

►Alma ville säga upp sitt abonnemang – Telenor förlängde det

Hon har kontaktat kundtjänst på telefon, över mejl och genom företagets Facebooksida. 

– Jag tycker verkligen det är bedrövligt. Jag tycker inte att man ska behöva gå igenom det här som anhörig, att hålla på och bråka om sådana här saker, säger hon till Metro.

– Vet inte alla på kundtjänst hur de ska göra när det är en avliden person så bör de ta tag i det. Herregud, är det ingen som haft Telenor som avlidit förut?

Enligt Telenor finns det rutiner för hur dödsfall ska hanteras, men den här gången har de inte efterföljts.

– Det är jättetråkigt när en anhörig går bort och självklart vill vi underlätta i den situationen så gott det går. Därför har vi tydliga rutiner. Men som på alla arbetsplatser kan den mänskliga faktorn spela in, vilket skett i detta fall och det beklagar jag verkligen, säger Alexandra Carlsson, presschef på Telenor.

►Så lockas unga ta abonnemang utan kundtjänst

Hon uppger att en utbetalning ska ha skickats den 9 maj, men att hon inte vet vilken adress som använts. Bara någon timme senare hör Lena Borén av sig igen.

– Det ringde en man från Telenor som bad så hemskt mycket om ursäkt och beklagade sorgen. Sedan sa han att han förstått att jag inte fått några pengar och att de ska sättas in på mitt konto i början av nästa vecka, säger hon till Metro.

Operatörerna är medvetna om sina missnöjda kunder

Sedan Metro skrev om Alma Softic, som inte lyckats säga upp sitt Telenor-abonnemang trots flera brev och samtal, har många läsare hört av sig med liknande upplevelser. Branschorganisationen IT & Telekomföretagen menar att missnöjet med kundtjänst hos deras medlemsföretag är något de känner till.

– Vi har svårt att uttala oss om specifika operatörer men vi vet om att det måste förbättras och att man satsar mycket resurser, säger Kajsa Frisell, näringspolitisk expert.

Hon sitter även i styrelsen för Telekområdgivarna som finansieras av operatörerna och ger konsumenter oberoende hjälp till konsumenter.

– Operatörerna är väldigt engagerade i Telekområdgivarna. Det är de själva som finansierar den gemensamt för att kunna förstå hur man ska kunna förbättra sig. Det engagemanget är ett sätt att visa att man bryr sig, säger Kajsa Frisell.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro