ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

The Fighter – träffande om bröder i ringen

CG Karlsson · 10 Mar 2011
Uppdaterad 11 Mar 2011
Mark Walhberg och Christian Bale som halvbröderna Micky och Dicky i ”The Fighter”.

Mark Walhberg och Christian Bale som halvbröderna Micky och Dicky i ”The Fighter”. Foto: Nordisk film


The Fighter” är ett fängslande familjedrama med boxarringen i centrum. C-G Karlsson är imponerad av skådespeleriet och häpnas över Christian Bales trovärdiga insats som missbrukare.

klar

Artikellänk är kopierad

Mitt intresse för boxning är begränsat. Däremot är jag svag för filmer om folk som boxas eftersom miljöerna, typerna, drömmarna och dramatiken gör sig bra på bioduken.

De bästa boxningsfilmerna handlar ju dessutom mer om människor och deras relationer än om sporten i sig. Så är det med Scorseseklassikern ”Tjuren från Bronx” – och så är det definitivt med ”The fighter”.

Liksom Scorsesefilmen bygger den på verkliga personer och den tar avstamp i 1990-talet.  I centrum står halvbröderna Micky (Mark Wahlberg) och Dicky (Christian Bale). Den senare är en drogmärkt, små-kriminell narcissist med boxningskarriären bakom sig, vilket han själv inte kan acceptera.

Micky är hans motsats: lågmäld och skötsam, samt försedd med en boxningstalang som ännu inte blivit förlöst. Största hindret mot Mickys karriär är lojaliteten med familjen i allmänhet och brorsan i synnerhet.

Modern (Melissa Leo) är en bisarr matriark vars järnhand styr en familj som är så extremt dysfunktionell att resultatet ofta blir stor tragikomik. Liksom sina sju(!) döttrar favoriserar hon odågan Dicky  på Mickys bekostnad.

Dessutom tål varken hon eller döttrarna Mickys nya starka och smarta flickvän (Amy Adams). David O Russel (regi) ger oss alltså främst ett familjedrama – men ett oavbrutet fängslande sådant. Skådespeleriet är överlag ypperligt med extra utropstecken för Leo, Adams och Bale.

Man kan tycka att den senare är lite tröttsam med sin method acting och sitt varvande av tokbantningar med muskelbyggande (beroende på roll) men inför hans Dicky kommer alla invändningar av sig.

En så kusligt trovärdig missbrukare har aldrig upplevts utanför dokumentärgenren. Som pricken över i:et fångas de slitna miljöerna med fin känsla för det vackra i det fula, av Hoyte van Hoytemas (”Låt den rätte komma in”) kamera.

klar

Artikellänk är kopierad

CG Karlsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro