ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Therese, 23, har inte märkt av finanskrisen

Peter Lindholm · 28 Jan 2009
Uppdaterad 15 Feb 2011
Therese Albrechtson, 23, har blivit utsedd till Europas bästa unga entreprenör av ansedda tidningen Business Week.

Therese Albrechtson, 23, har blivit utsedd till Europas bästa unga entreprenör av ansedda tidningen Business Week. Foto: Urban Brådhe


klar

Artikellänk är kopierad

Egen företagare. Therese Albrechtson är 23 år och har hunnit starta fyra företag. Hon har utsetts till Årets kvinna och Årets ovanligaste företagare och nu har hon också fått pris som Europas bästa unga entreprenör av prestigefyllda affärstidningen Business Week.Själv tror hon att hon är betydligt bättre på att starta företag än att driva dem. Därför har hon helt enkelt startat ett företag där hon föreläser om hur man startar företag. Efter nomineringen i Business Week strömmar nu erbjudandena in om att föreläsa utomlands.

Grattis. Varför fick just du utmärkelsen?– Det beror nog på min energi och mitt engagemang för entreprenörskap. Det finns säkert de som presterat minst lika bra. Men jag brinner mycket för att inspirera andra, jag har massor av idéer och jag ser till att de blir till handling.

Du startade ditt första bolag när du var 19 år. Hur kommer du på idéerna? – Jag ser grejer som jag skulle vilja satsa på och då skriver jag upp idéerna i en bok. För man kan inte genomföra allt samtidigt. Är det sedan någon idé som jag märker återkommer vet jag att jag ska satsa på den.

Har du något exempel på när det hänt?– Ja, när jag somnade bakom ratten och skadade mig. Efter det utvecklade jag ett larm som man sätter bakom örat och som tjuter när huvudet vrids nedåt.

Har du märkt av finanskrisen?– Nej, faktiskt inte. Jag är ute och föreläser och jag tror att folk behöver ännu mer inspiration när det är dåliga tider. Krisen är också en psykologisk grej, människor blir rädda och drar täcket över huvudet. Jag får många kommentarer från folk om att de inte kan satsa som det ser ut nu. Men vad det inte pratas om är att det går bättre nu för många företag.

Det sägs ju att nöden är kreativitetens moder ... – Ja, det tror jag verkligen. Man ska inte dra sig för att satsa bara för att det är kris. Man kanske inte ska ta 3 miljoner i lån direkt och satsa på ett osäkert projekt, men i dag är det lätt att starta företag utan en massa kapital, med tanke på internets genomslagskraft.

Hur får man ett företag att växa och göra vinst då?– Det är viktigt att man definierar vem som är ens kund och att man satsar på marknadsföring. Det behöver inte vara en alltför stor kostnad till en början. När jag startade mitt första företag åkte jag ut till butiker för att sälja in min säkerhetssprej och för att bara visa upp mig.

Du är ju selfmade, vilket är ganska ovanligt nuförtiden. Kan du ångra att du inte pluggat?– Nej, jag har klarat mig bra ändå. Men i vår ska jag faktiskt läsa en kurs på IHM, det ska bli jättebra att få lite tyngd.

klar

Artikellänk är kopierad

Peter Lindholm
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro