ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Tidig vår ett lyft för modehandeln

Maria Forsström · 11 Mar 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

En extra dag och en ovanligt tidig vår lyfte februaris modehandel. Februari är årets sämsta må­nad när det gäller mode, placerad mellan vinterns reor och vårens nyheter, en må­nad som enligt bransch­en ”inte borde finnas”. I år öka­de försäljningen med 4,3 pro­cent jämfört med förra året.– Det var en bra uppgång, säger Mikael Sandström, ordförande för bransch­kansliet Svensk Handel Stil, som publicerat siffrorna i sitt Blixtindex.

En försäljningsdag mer och en tidig vår som gjort folk mer sugna på att köpa vårkläder anger han som orsaker.Skoförsäljningen gick upp med 3,8 procent, men det är inte mycket i jämförelse med förra årets ök­ning på 12,1 procent.– Förra året var ett otroligt jämförelseår. Normalt är handeln väldigt låg i feb­ruari, säger kanslichefen Maria Sandow.

Hon tror att den ökade försäljningen beror på vädret, ett roligt mode och att butikerna är tidiga med att skylta med roliga färger.– Behovshandeln minskar, man köper på käns­la. Det har varit fokus på mode i ett par år nu.

Beror det på mode­bloggarna?– Haha, nja ... kanske, men framför allt är det skickliga handlare. En stark konkurrens där många nya aktörer vässar mot varandra, säger Maria Sandow.

klar

Artikellänk är kopierad

Maria Forsström
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro