ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Tio miljoner svenskar kommer att bo i storstäderna

Leif Oldenburg · 19 Apr 2012
Uppdaterad 19 Apr 2012

Fram till 2050 beräknas befolkningen i landets tre storstadsregioner mer än fördubblas – från 4,5 miljoner till närmare tio miljoner. Det har tidningen På Väg undersökt i sitt senaste nummer. Men bostadsbrist, trafikkaos och segregation kan stoppa expansionen.

klar

Artikellänk är kopierad

Över en miljon nya bostäder kommer att behövas i Stockholmsregionen fram till 2050.
Över en miljon nya bostäder kommer att behövas i Stockholmsregionen fram till 2050.Foto: Scanpix

Storstadsregionerna växer så det knakar.

År 2050 beräknas Stockholmsregionen, Västra Götaland och Öresundsregionen inklusive Köpenhamnsområdet ha tio miljoner invånare. Den explosionsartade utvecklingen kräver en miljon nya bostäder bara i Stockholm. 

– Mycket kan hända på drygt 30 år, men det mesta pekar på att de tre storstadsregionerna blir magneter för allting. Företag, investeringar och arbetstillfällen centreras till tre områden. Resten av landet riskerar med några få undantag att utarmas. Det har funnits politiker som har försökt stoppa den här utvecklingen, men det är svårt att styra globala företags etablering, säger Jan Edling, debattör i framtidsfrågor och verksam vid innovationsmyndigheten Vinnova.

Tidningen På Väg har i sitt nya temanummer undersökt storstadsregionernas utveckling fram till 2050. 

Samtliga regioner beräknas växa snabbt de närmaste decennierna. 

Men det krävs enorma investeringar i infrastruktur och bostäder för att Öresundsområdet, Stockholmregionen och Västra Götaland ska kunna anta utmaningen att leda tillväxten i Sverige och norra Europa. Investeringar i svenska vägar och spårnät har legat långt efter de flesta västeuropeiska länder under de senaste tio åren.

– Man brukar tala om en smärttröskel på en timme för att ta sig från bostaden till arbetsplatsen. Fungerar inte den delen kan många globala företag välja att etablera sig i andra expansionsområden i Europa, säger Jan Edling.

Det är fortfarande nästan fyra decennier till 2050 och det finns många frågor att lösa på vägen dit, framhåller han. 

– Segregationen ökar i alla tre storstadsregioner. Allt fler människor går arbetslösa i förorterna och faller utanför det sociala nätverket. Det är ett allvarligt problem som måste lösas om regionerna ska utvecklas positivt, säger Jan Edling.

Det måste lösas

Mälardalsregionen

Bostäder och trafik. Stockholm måste satsa stora summor på nya bostäder och ett utbyggt trafiknät. Minst 25 000 nya bostäder måste byggas varje år – 2010 låg siffran på 6 500. Om de globala företagen inte kan erbjuda sina anställda bostäder till rimliga priser på godtagbart pendlingsavstånd riskerar Stockholm att förlora sin ställning som finansiellt centrum i norra Europa. S:t Petersburg på andra sidan Östersjön är en stark utmanare.

Stor-Göteborg

Kommunikationer. Västra Götaland är den storstadsregion som spås den långsammaste befolkningstillväxten fram till 2020. Göteborg är redan i dag centrum för landets tillverkningsindustri och Sveriges största utskeppningshamn. De närmaste decennierna måste Göteborg knytas samman med företagskluster i Borås, Kungsbacka och Varberg. Ett eventuellt höghastighetståg mellan Köpenhamn och Oslo via Göteborg kan innebära ett enormt lyft.

Öresundsregionen

Järnvägstunnel. I dag tar sträckan Ystad–Köpenhamn mindre än en timme med tåg. Men för att regionen ska klara framtida expansion krävs det stora satsningar i vägar och spår. Närheten till Köpenhamn och Öresundsbron är redan i dag den stora drivkraften i Öresundsregionens utveckling, men redan om några år har Öresundsbron nått sitt kapacitetstak. En ny väg- och järnvägstunnel mellan Helsingborg och Helsingör kan bli nödvändig.

klar

Artikellänk är kopierad

Leif Oldenburg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro