ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Tjejkört ökar chansen att sälja – i Sverige

Billy Andersson · 24 Jul 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Tänk till innan du skriver din bilannons. Det finns många fällor man kan falla i, som att skrämma bort köpare med en massa förkortningar och ovidkommande personlig information. 

Tänk till innan du skriver din bilannons. Det finns många fällor man kan falla i, som att skrämma bort köpare med en massa förkortningar och ovidkommande personlig information.  Foto: Scanpix


Så formulerar du bilannonsen

klar

Artikellänk är kopierad

SÄLJA BIL. Bilannonsernas grammatik är invecklad men underhållande.Ett gytter av förkortningar blandas med poetiska omdömen och vardagsdramatik: ”Med tungt hjärta säljer jag min pärla pga utök i familj. Har ABS, EPS, GPS.” Skulle du köpa en bil som är tjejkörd? Amerikanska och brittiska män hoppar ofta över den typen av annonser, enligt bilannonsföretaget Craigslist. Men i Sverige funkar det som lockbete.

– Det betyder ofta att bilen har jättefin motor men kanske lite mer bucklor och repor, säger Carl Berneklint på bilannonstidningen Motorbörsen.

Han medger att tjejer kan köra tufft och att de inte automatiskt drar på sig parkeringsolyckor, men noterar ändå att ett tjejnamn som kontaktperson fungerar. Han säger att det viktigaste i en privatannons är att det finns bild. Ingen bild är lika med inga läsare.

Men undvik ”bör ses” i annonstexten, de flesta vill titta på bilen innan de köper. Ett bra pris måste också finnas, gärna med det lockande BVSA (billigt vid snabb affär) vilket betyder att man är beredd på rejäl prutning.

Men undvik ”pris diskutabelt”, det kan ge fel signaler.Slutligen är det viktigt att upplysa om hur serviceboken ser ut.

Sedan kan man ta ut svängarna. ”Toppskick” brukar betyda att bilen är okej. ”Utställningsskick” vittnar om att bilen är vaxad.

”Bruksskick” kan vara en omskrivning för rostskador och kassa bromsar.Ett annat vagt uttryck är ”fullutrustad”, vilket kan betyda vad som helst.En del annonsörer tycks inte ens vilja sälja. ”Snackare undanbedes” och ”inga däcksparkare” kan det stå.

Carl Berneklint tar dock annonsörerna i försvar.

– Det är många som ringer på bilannonser och bara pratar dynga. Sedan finns det de som kommer och tittar på bilen, sparkar lite på däcken och åker sin väg, säger han.

klar

Artikellänk är kopierad

Billy Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro