ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Toyota vill köra med farlig gas i tanken

Ola Jacobsen · 20 Okt 2010
Uppdaterad 11 Feb 2011
I flera år har Toyota gjort försök med bränslecellsdrivna bilar. Det största problemet har varit att täta vätgastanken.

I flera år har Toyota gjort försök med bränslecellsdrivna bilar. Det största problemet har varit att täta vätgastanken. Foto: Toyota


klar

Artikellänk är kopierad

Medan de flesta andra har övergivit tanken att köra runt med explosiv vätgas i tanken tänker japanska Toyota precis tvärt om. – Vi har kommit fram till att en omvandling av ett bränsle till vätgas i bilen bara ger få miljömässiga förbättringar jämfört med en vanlig elhybrid med förbränningsmotor, säger Bengt Dalström, presschef på Toyota i Sverige.

Men att köra runt med den livsfarliga gasen i bilen innebär också risker. Läckor, där vätgasen riskerar att blandas med luftens syre, kan få dramatiska konsekvenser.

Tillsammans bildar gaserna knallgas, som exploderar våldsamt vid antändning. Den största tekniska utmaningen med vätgastankar i bilen är alltså att hindra gasen från att läcka. – Gasen sipprar lätt ut, så gastanken är extremt dyr i dag. Den är byggd av kolfibrer och aluminium och det sluter ändå inte riktigt tätt, säger Bengt Dalström.

I dag har Toyota 150 vätgasbilsprototyper som rullar i Japan, USA, Belgien, och Tyskland. De klarar av att köra 80 mil på en tank vid landsvägskörning.

Planen är att företaget 2015 ska starta begränsad serieproduktion för att kunna börja bearbeta hönan och ägget-problemet med att det varken finns vätgasbilar eller tankställen.

I dag finns 206 tankställen i världen. 30 av dem ligger i EU. De används främst för forskning och militära syften. De som ligger närmast Sverige är ett stråk med vätgasmackar mellan Bergen och Oslo i Norge.

klar

Artikellänk är kopierad

Ola Jacobsen
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro