ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Trädgårdsyoga

Stockholm Mona Johansson · 8 Maj 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Slut i ryggen och axlarna efter allt trädgårdsarbete? Prova en läkande trädgårdsyoga som är anpassad speciellt för personer med gröna fingrar.

Både i USA och Sverige finns ett stort intresse för att pyssla med trädgården och att utöva yoga. Nu kan man göra båda sakerna samtidigt. I USA har man uppfunnit en speciell trädgårdsyoga och det har kommit flera böcker om yoga i trädgården, som ”Gardener´s Yoga” av Veronica D''Orazio. Där hålls också kurser för yogaintresserade trädgårdsfantaster. Syftet med trädgårdsyogan är att förebygga skador och värma upp kroppen inför de monotona, roterande rörelser man ofta gör i trädgården. Övningarna ska även stärka balansen och stretcha de muskler man anstränger när man krattar, gräver och rensar ogräs. Många yogaexperter liknar både yoga och trädgårdsarbete med meditation i rörelse. En annan likhet är att man både i yoga och trädgårdsarbete har stor nytta av att andas rätt, som när man lyfter en tung hink. Att vara stressad och splittrad när man startar motorsågen är knappast ett bra utgångsläge: Lär man sig däremot att fokusera och vara i nuet kan man slippa onödiga olyckor. Yogaläraren Marian Papp gillar att påta i trädgården. Om vädret tillåter gör hon gärna sina yogaövningar ute i det fria. - Naturen är läkande i sig. Det finns studier som visar att till exempel utbrända mår bra av att vara ute i naturen och det finns rehabiliteringsprogram där trädgårdar avnänds som medicin. Även många yogaskolor håller sina kurser utomhus, säger Marian Papp, som skrivit en magisteruppsats på Karolinska institutet om just utbrändhet. När man trädgårdsarbetar är det kanske framförallt ryggen som tar stryk. Ett sätt att undvika det är att tillämpa yogaandning vid tunga lyft eller om man går i uppförsbacke med en fullastad skottkärra: - I yogan gör vi vissa övningar på utandningen, till exempel när man går upp i handstående. Vid framåtböjningar andas man ut. Om du ska lyfta tungt får du stöd av magmusklerna om du andas ut när du tar i. Försök också att inte svanka för mycket när du lyfter, förklarar Marian Papp. Speciellt för Metro har hon tagit fram några yogaövningar som kan göras före och efter trädgårdsarbetet. - Övningen stående bakböjning stärker magmusklerna. Den rekommenderas också mot ryggproblem av vissa sjukgymnaster. Trädgårdsarbete bör, precis som ett yogapass, avslutas med en stund i stillhet då man skördar frukterna av sitt hårda arbetet. Vivvi Toikkanen

Övningar

Före 1. Vägghunden. Ha händerna i axelhöjd och sätt dem mot en vägg eller träd, promenera ut från trädet tills ryggen blir rak och du står som ett L. Övningen sträcker igenom axel- och bröstpartiet och baksidan av låren så att man kan böja sig ner bättre. Den värmer också upp hela kroppen. 2. Stående bakböjning. Försök ha raka ben och rygg, sträck på armarna samt spänn bakmusklerna. Bakböjningen är en lätt energigivande övning som värmer upp och motverkar alla "framböjningar" som trädgårdsarbetet innebär. Mycket bra för ryggen. Efter 3. Halva hjälten mot vägg. Ha ena knät på en dyna mot en vägg eller ett träd. Sätt andra benet med fotsulan neråt någonstans framför dig så att du har balans. Lugnande övning som sträcker igenom hela ljumskpartiet och framsidan av låren så att ryggen mår bra. 4. Stående rotation mot träd. Håll den sida längre som du INTE har krattat med. Håller du krattan på höger sida ska du vrida till vänster längre tid. Justerar ryggen efter ensidigt arbete.

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm Mona Johansson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro