ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Trafikläraren: Därför är det en fördel att ta körkort på vintern

Linda Fritiofsson · 23 Sep 2018
Uppdaterad 23 Sep 2018
Det är bra att träna i mörker, menar tidigare trafikläraren Berit Johansson, STR.

Det är bra att träna i mörker, menar tidigare trafikläraren Berit Johansson, STR. Foto: STR och Pixabay


Sommaren är ofta högsäsong för körskolorna. Men faktum är att det snarare är en fördel att ta körkort på hösten och vintern. Det menar Berit Johansson på STR, Sveriges Trafikskolors Riksförbund.

klar

Artikellänk är kopierad

Att ta körkort på hösten eller vintern kan vara ett bra val. Dels för att det i regel finns fler tider för teoriprov och uppkörning, men också för att man under den här perioden får möjlighet att träna på fler saker under säkra omständigheter.

– Det är mycket bättre att få träna på att köra i mörker och halka medan man övningskör, än att det bli en svår utmaning senare. Jag tycker att man kan ta körkort året runt men man kommer inte ifrån att utbildningen blir mer omfattande när man utsätts för dimma, regn och snö och får öva på fler saker, säger Berit Johansson, ordförande för STR som tidigare har arbetat som trafiklärare i 17 år.

Fokusera på kvaliteten

Hon tycker att man i större utsträckning borde fokusera på kvaliteten på körkortsutbildningen och inte på att det ska gå så snabbt som möjligt. I dag upplever hon att många försöker ta en genväg och att de tenderar att vilja köra upp innan de är riktigt redo. Statistik visar också att andelen underkända uppkörningar och teoriprov har ökat under de senaste åren.

– En annan sak som har ändrats är att tjejer i dag är bättre än killar när det gäller både teori och praktik. Tidigare skrev de bättre på proven men nu kuggar de också i mindre utsträckning på uppkörningen.

Men hur många ­lektioner man måste ta för att faktiskt vara redo för upp­körningen är ­väldigt ­individuellt.

– Jag minns en elev jag hade som tog körkort efter fyra lektioner. Den personen hade haft moppe och övningskört hemma under en längre tid, medan en annan person som inte hade suttit bakom ratten tidigare i stället tog 178 lektioner, berättar hon.

Handledaren kan följa med

Ett vanligt fel under uppkörningen kan enligt Berit Johansson vara att man fokuserar blicken fel.

– Om man övningskör privat så skulle jag verkligen rekommendera att ens handledare följer med i baksätet under en del lektioner på körskolan, och kan snappa upp vad man faktiskt behöver öva på när man övningskör.

pil
Så många klarar körkortet

Under perioden januari till augusti 2018 var andelen godkända teoriprov för B-körkort 49 procent för kvinnor och 40 procent för män. Motsvarande siffror för uppkörningen var 49 respektive 44 procent.

Källa: Trafikverket

klar

Artikellänk är kopierad

Linda Fritiofsson
Linda Fritiofsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro