ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Träna dig till bättre betyg

Jonas Fredén · 16 Nov 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Lieve Eriksson och hennes kompis Susanne Larsson verkar mest tycka att det är kul.

Lieve Eriksson och hennes kompis Susanne Larsson verkar mest tycka att det är kul.


klar

Artikellänk är kopierad

I samarbete med:
I samarbete med:

Plugg, plugg, plugg. Stress, stress, stress. Och så ska man hinna träna också. Till Frescatihallen vid Stockholms universitet kommer ett trettiotal studenter varje onsdag eftermiddag och tar sig an det fruktade sportcorepasset.

”Intervallträning med hög intensitet. Tuffa konditions- och styrkestationer för spänst, explosivitet, styrka och kondition.” Så står det i passchemat. Och det är ju nog för att skrämma slag på de flesta. Men Lieve Eriksson och hennes kompis Susanne Larsson verkar mest tycka att det är kul.

De fnissar sig igenom situps på boll, armhävningar, sprintar och hopp. – Jag gillar att träna och prövar på lite allt möjligt, säger Lieve, som den här dagen dessutom testat yoga och innebandy. Hon ser knappt svettig ut.

Studenter är ofta stressade, kommer ofta sent till träningen och har bråttom hem, berättar tränaren Tommy Jonsson. Och passet ligger mitt på dagen. Ändå är det många som tar sig tid.– Man förlorar ju inte tid på att träna, man tjänar tid. Det du förlorar i nedlagd tid får du igen i bättre studieresultat, säger han.  Dessutom är det bra för ryggen och axlarna.

– Musklerna blir spända av studier och stress. En bot är att träna muskler som sitter på motsatt sida kroppen av den spända muskeln: Till exempel halsen om man har ont i nacken, som vid situps, säger han.

Men man ska inte bara titta på effektivitet och studieresultat. Man blir glad av motion också, enligt Tommy Jonsson.– Du sover bättre, blir mer närvarande och orkar mer,  blir gladare och mer harmonisk. Och har kul ...

5 tips: Så kommer du igång

Börja lugnt … Har du inte tränat på ett tag kan det ta ett par månader att komma igång. Öka träningen långsamt. Låt det ta ett halvår eller två att komma i form.Välj något kul …Pröva olika aktiviteter tills du hittar något som passar. Alla gillar inte löpning eller workout.  Skaffa träningskompis ...Det blir klart mycket lättar att träna om du har någon med dig. Starta träningsgrupp så slipper du vara beroende av samma person.Minimera tröskeln …Forskning visar att småsaker, som att gymmet ligger långt bort, höjer träningströskeln. Hitta smidigaste alternativet.

Pulsklocka …En pulsklocka ger kvitto på hur mycket du anstränger dig. Håll koll på kondisen.

klar

Artikellänk är kopierad

Jonas Fredén
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro