ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Träna och se ut som en gris

TT · 3 Dec 2012
Uppdaterad 3 Dec 2012
En grisnos i nyllet kan rädda dina lungor.

En grisnos i nyllet kan rädda dina lungor.


Minusgraderna behöver inte hindra dig från att löpträna. Läkaren ger sina bästa tips – och ett av dem är grymt bra.

klar

Artikellänk är kopierad

Trots vinterkylan kan de allra flesta fortsätta att träna utomhus precis som vanligt – utan att kroppen tar stryk.

Det säger Björn Ekblom, läkare och professor emeritus i fysiologi vid Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) i Stockholm.

– Det stora problemet är lungfunktionen.

Om det är alltför kallt riskerar lungorna att skadas, med nedsatt lungfunktion som följd. Men var gränsen går är högst individuellt.

– Människor är olika känsliga. En del känner av kylan redan några plusgrader, medan andra är synnerligen okänsliga och kan träna vid 20 minus eller ännu kallare. Gränsen när tävlingar brukar ställas in går någonstans vid minus 15, säger Ekblom.

För att undvika skador på lungorna, kan den träningssugna använda en så kallad grisnos. Det är en mask som sätts för munnen där den varma utandningsluften utnyttjas för att värma upp den kalla inandningsluften.

–   Bäst är de masker som också täcker näsan.

I övrigt handlar det mest om att skydda utsatta kroppsdelar, som händer, huvud och fötter.

– Öronen är extra viktiga att tänka på, eftersom man inte känner när de börjar bli vita.

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro