ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Trängselskatten är tillbaka igen

Anders Göransson · 31 Jul 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

BETALSTATIONER. Klockan 6.30 i dag tickade betalstationerna runt innerstan i gång och trängselskatten är åter en del av stockholmarnas vardag. Men kritiker menar att effekten av skatten kommer att bli mindre än under försöket i fjol.Det är framför allt den nyinförda rätten att dra av trängselskatten i deklarationen som kritiseras av oppositionen, eftersom den gör att det inte lönar sig lika mycket att lämna bilen hemma.

Enligt SL:s egna prognoser kan avdragsmöjligheterna minska trafikantökningen med uppemot 40 procent.– Men det är mycket osäkra beräkningar, säger Eric Tedesjö, projektledare för SL:s förberedelser inför trängselskatten.När trängselskatten nu införs i sin nya form räknar SL med att cirka 10 000 fler kommer att resa kollektivt mot city i morgontrafiken.SL möter detta genom att• återuppta fyra direktbusslinjer, utöver de sex linjer som finns kvar sedan försöket• utöka turtätheten på 40 befintliga busslinjer• upprätta en flexibel resurs på 15 bussar• förlängd rusningstrafik och fler långa tåg på Saltsjöbanan.

Den utökade trafiken kostar cirka 280 miljoner kronor om året.Samtidigt räknar SL med ökade biljettintäkter på i runda slängar 50 miljoner. Resten får skattebetalarna i Stockholms län stå för, eftersom staten inte längre skjuter till några pengar.SL:s infartsparkeringar i kranskommunerna, cirka 10 000 platser, kommer att finnas kvar och fortsätta vara gratis. På Stockholms stads egna infartsparkeringar kommer man däremot inte längre att kunna få en p-biljett med hjälp av SL-kortet. Avgiften blir i de flesta fall 10 kronor per dag.

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro