ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Trängselskatten ger bättre luft i Göteborg

Peter Löwendahl · 24 Okt 2013
Uppdaterad 25 Okt 2013
Trängselskatten ger bättre luft i Göteborg Omdiskuterade må trängselbågarna vara, men enligt Miljöförvaltningens rapport ger de bättre luftkvalitet i Göteborg.

Trängselskatten ger bättre luft i Göteborg Omdiskuterade må trängselbågarna vara, men enligt Miljöförvaltningens rapport ger de bättre luftkvalitet i Göteborg. Foto: Christina Blom


Trängselskatten ger bättre luft i Göteborg. Det slår miljöförvaltningen fast i sin första rapport sedan införandet. Men helst hade de sett att tunga lastbilar betalat mer i trängselskatt.

klar

Artikellänk är kopierad

Miljöförvaltningen och Trafikkontoret presenterade i går en första undersökning av vad trängselskatten innebär för luftkvaliteten i Göteborg. Och resultatet är det förväntade.

– Vi har sett minskade halter av partiklar, ganska tydligt. Sedan har vi sett att trafikens bidrag till kvävedioxidhalten har minskat, så trängselskatten har gjort nytta, säger Anders Roth, miljöchef Trafikkontoret.

Han hade egentligen velat avvakta minst ett år till innan han presenterade undersökningen. Han menar att vädret påverkar för mycket, och baserar man en sådan här undersökning på bara en säsong blir resultatet väldigt väderberoende.

– Är det regnigt och blåsigt så blandas luften om och det blir inte höga halter även om utsläppen kan bli ganska höga. Är det en klar och fin dag med inversionsliknande förhållande, så stannar utsläppen kvar och det blir högre halter.

När trängselskatten infördes i Stockholm väntade man, enligt Anders Roth, två år innan man presenterade en undersökning av hur luftkvaliteten förbättrats.

– Men vi tyckte ändå det var bra att ge en första indikation på vad som har hänt här.

För att trängselskatten ska få en än bättre effekt på luftkvaliteten efterlyser Anders Roth något som kan kallas en miljölastbilspremie. På samma sätt som miljöbilar var befriade från trängselskatten de första åren i Stockholm, skulle han vilja sänka trängselskatten för lastbilar som uppfyller vissa utsläppsmål, och höja den för lastbilar som inte gör det.

– Då får vi en tydligare påverkan av fordonsparken av tunga fordon. Det tror vi kan betyda mycket för att minska utsläppen och förbättra luften, säger han.

klar

Artikellänk är kopierad

Peter Löwendahl
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro