ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Trasig axel bakom tågurspårning – upptäcktes inte vid koll

Sebastian Chaaban · 5 Feb 2014
Uppdaterad 5 Feb 2014

En spricka i hjulaxlen på loket ligger bakom tågurspårningen på Södra station. Men bara två veckor före olyckan så undersöktes axeln – utan att sprickan upptäcktes. "Studien vi gjort nu visar att sprickan nästan med säkerhet måste ha funnits vid kontrollen", säger Håkan Sjöström, säkerhetschef på Green cargo.

klar

Artikellänk är kopierad

Det var i november ifjol som tåget spårade ur under Södra station i Stockholm, med stora trafikstörningar till följd.
Det var i november ifjol som tåget spårade ur under Södra station i Stockholm, med stora trafikstörningar till följd.Foto: Henrik Montgomery/TT

Den 12 november förra året spårade ett godståget ur vid Södra station i Stockholm. Följderna blev stora trafikstörningar i mer än en vecka och tusentals stockholmare drabbades av förseningarna i lokaltrafiken.

Nu är Green cargos undersökning av godståget klart. Olyckan berodde på en spricka i lokets hjulaxel.

Men bara två veckor innan olyckan var loket inne på en rutinkontroll som görs med ultraljud just för att upptäcka sprickor.

– Då har man inte upptäckt något. Den här studien vi gjort nu visar att sprickan nästan med säkerhet måste ha funnits vid kontrollen, säger Håkan Sjöström, säkerhetschef Green Cargo.

– Vi misstänker starkt, eller känner oss säkra på att man har missat den här begynnande sprickan, eller till och med ganska långt gående sprickan, säger Sjöström.

Undersökningen gjordes i Green cargos verkstad i Eskilstuna av ett inhyrt specialistföretag på just undersökningar av hjulaxlar.

Hur ser ni på att ni missade sprickan?

Även om det är extremt sällsynt att det händer, så är det väldigt allvarligt eftersom konsekvenserna är så pass stora och allvarliga, säger Sjöström.

Borde man inte ha upptäckt sprickan?

– Jo, det är därför vi ser allvarligt på det och har inlett ett samarbete med leverantören för att se om vi kan hitta en metod så det inte händer igen. Vi misstänker att det är den mänskliga faktorn, det är en manuell kontroll som genomförs. Vi ska inte ha den typen av händelser, det är vår absoluta inställning.

Nu kan Green cargo bli skydliga att betala för de skador som uppstod vid urspårningen vid Södra station. Vilket kan röra sig om miljonbelopp.

– Vi är väldigt lättade att ingen människa kom till skada, det var bara materiella skador. Visserligen drabbas vi som reser i Stockholmstrafiken hårt men det är klart man får vara tacksam till att ingen kom till skada. När det handlar om betalningsskyldig eller inte blir det en förhandling med Trafikverket nu, säger Henrik Sjöström.

LÄS MER
Se tågkraschen i bilder
klar

Artikellänk är kopierad

Sebastian Chaaban
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro