ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Trasiga "blåbär" huvudvärk för SL

Sebastian Chaaban · 4 Sep 2013
Uppdaterad 21 Nov 2013

Hundratals av SL:s biljettläsare kan vara trasiga. Oacceptabelt”, enligt vd Anders Lindström. Nu ska samtliga ”blåbär” bytas ut mot nya enheter.

klar

Artikellänk är kopierad

Företaget Keolis har haft problem med sina trafikvärdars biljettläsare, då 11 av 30 läsarna inte har fungerat eller strulat sedan förra sommaren.  

Det har inneburit att flera trafikvärdar bara har låtsas att de kontrollerat resenärernas biljetter.

– Att inte ha fungerande utrustning för visering i trafiken är oacceptabelt. En bra kollektivtrafik förutsätter att våra resenärer kan betala sina biljetter, säger Anders Lindström, VD för SL, i ett pressmeddelande.

De blå biljettläsarna, även kallade för ”blåbär”, är gamla och i slutet av sin livstid.

Men trots det så valde SL och Keolis som en temporär lösning att fortsätta använda de trasiga kortläsarna under sommaren 2012 – något som blev till ett helt år.

– Det har varit svårt att reparera och ersätta de här läsarna. Men varför man beslutade att göra låtsasviseringar, det vet jag faktiskt inte, säger Suss Forssman Thullberg, Trafikförvaltningens kommunikationschef.

Från oktober 2013 så ska alla 300 ”blåbären” som just nu finns ute i SL-trafiken bytas ut mot helt nya biljettläsare.

Men flera av de 300 läsarna kan vara trasiga.

– Vi har ett system där våra entreprenörer rapporterar in fel och skickar in trasiga läsarna, men efter som vi inte kände till omfattningen av problemet hos Keolis, så vill jag inte säga att vi är säkra på hur det ser ut i övrigt, säger Thullberg.

– Det är ett jättebekymmer för oss som vi ser mycket allvarligt på. Det kostar oss pengar och är inte bra för resenärerna. 

klar

Artikellänk är kopierad

Sebastian Chaaban
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro