ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Tre tabbar i Almedalen – och vad politikerna kan göra annorlunda nästa gång

Jack Werner · 4 Jul 2014
Uppdaterad 4 Jul 2014
Några av de missöden som cirkulerat på sociala medier under Almedalsveckan – samt ett nytt förslag från Jack Werner.

Några av de missöden som cirkulerat på sociala medier under Almedalsveckan – samt ett nytt förslag från Jack Werner.


Det har inte bara varit mycket med jordiska under Almedalsveckan, utan också med det nätiska. Jack Werner återger några av de större tabbarna, men kommer också med tips och råd till de politiker som inte vill göra om misstagen nästa år.

klar

Artikellänk är kopierad

Det är fredag, och Almedalsveckan har börjat gå mot sitt slut. Det mesta som kunnat förväntas hända har hänt. Kritik har riktats mot de såväl dyra som oheliga tungkyssarna mellan journalister och politiker, politiker har dansat olämpligt på DJ-battle och K-G Bergström har älskat Fredrik Reinfeldts tal.

Men det finns också några minnesvärda stedsteg på sociala medier som vi bör skänka en sista blick innan de för evigt glider ner i det stora svarta havet av bortglömda dagssländor. Om inte annat för att kanske lära av dem.

1. #MPskylten

Egentligen kan man sammanfatta denna punkt med ett enda enkelt och koncist tips: Om du som politiker vill föra ut ditt budskap genom att hålla i en skylt på bild, var beredd på att den kommer att kapas och att ditt budskap kommer bytas ut.

Miljöpartiets språkrör Åsa Romson och Gustav Fridolin ville det första, men tycktes inte beredda på det andra. Och då är det ändå ganska lätt att förbereda sig inför en Photoshop-kapning. Har ni till exempel tänkt på att denna tweet från Miljöpartiets officiella konto fullständigt undgick häcklande?

Varför? Jo, antagligen för att det helt enkelt är jobbigare att photoshoppa en t-tröja, och att vi näthumorister trots allt är ganska lata. Fan, det hade i princip räckt att köra ut budskapet via en mönstrad skylt, eller lägga någon sorts vattenmärkning ovanför bilden. Det hade blivit fult när bilden manipulerades, och kapningen hade inte fått lika mycket spridning.

För att inte tala om den möjlighet MP hade att faktiskt förbereda sig inför en möjlig kapning av budskapet, och iordningsställa en ny bild som drev med den. På så sätt hade man kunnat framstå som både hemtama på nätet, och med glimten i ögat. Nu blev det varken eller.

Men all PR är ju bra PR. Eller?

2. Asen

I en tid där allt handlar om politik, och allt särskilt handlar om att så snabbt och stenhårt som möjligt utnyttja sina politiska motståndares tabbar, är det rätt bra om man dubbelkollar det material som distribueras.

Till exempel genom att säkerställa att man inte publicerar en bild där ens fina varumärke inte blir förkortad till en förolämpning.

Men den dubbelkollen hann inte Alliansen med, och när nytt bildmaterial dök upp på deras sajt och en liten flaggsymbol hade kortat ner Alliansen till Asen blev det följaktligen skrattfest på nätet. Alliansens lösning var att helt enkelt bara låta det stå ”A” på flaggan, men en snabb insats av en vänsteraktivist löste det problemet.

Men låt oss inte vara negativa. Det hela kanske är ett utmärkt sätt för våra regeringspartier att revitalisera sig, då de ju brukar anklagas för att ha blivit trötta. Genom att klippa bara aldrig så lite i varumärket skulle till exempel Centerpartiet kunna bli…

Enterna är, närodlat nog, ett gäng urgamla skogsvarelser i Sagan om Ringen-böckerna. Det otränade ögat förstår möjligen inte vilken likheten i övrigt är mellan dem och Centern, men då krävs bara lite läsning på Wikipedia:

”Från början kunde inte enterna prata med andra än sig själva, språket var relativt outvecklat. (…) Liksom dvärgarna hade de ett språk som ingen annan kunde lära sig.” Det känner vi ju igen, eller hur?

3. Näthetsen

Bland alla aktörer som velat synas på nätet har LO rapporterats som särskilt framgångsrika. ”LO bäst på att tränga igenom bruset i Almedalen”, skrev till exempel Svenska Dagbladet den 29 juni. Men bara någon dag senare följdes detta upp av kritik som menade att LO bara helt enkelt spammade flödet med tweets. Kritiken är rimlig – det är som att påstå att en politiker fått störst genomslag i riksdagen eftersom denne babblat oavbrutet om sina förslag i ett tomt rum.

Det har generellt luktat lite konstigt om hur nätet och dess funktioner omtalats i Almedalen. ”Twittrande, facebookande, instagrammandet, allt slår rekord i Almedalen i år. Men vilken roll spelar dessa medier egentligen i det politiska maskineriet?” Det frågade sig Kulturnyheterna i en ingress på fredagen, som vore Twitter och Facebook en särskild trolldryck och inte bara kommunikativa verktyg som alla andra. Den första som använder de sociala medierna lika naturligt som de använder telefoner, brev och samtal ansikte mot ansikte kommer förmodligen vara de som vinner mest på det.

Och då har vi inte ens nämnt de seminarier som inträffade i Almedalen där nätet helt enkelt bara vilt demoniseras. "Unga går mot mer stillasittande och våldsammare relationer med psykiska och fysiska konsekvenser", påstods det i en programförklaring, och jag måste säga att jag inte ens förstår hur man kan bli mer stillasittande OCH våldsam samtidigt. Senare under veckan anordnade Moderatkvinnorna ett samtal om näthat, där Ewa Thalén Finné, den andre vice gruppledaren för den moderata riksdagsgruppen, diskuterade möjligheten att illegalisera fejkade yngre nätidentiteter för vuxna. Det låter, milt sagt, som en lag som skulle kunna slå fel.

Tipset inför nästa omgång av Almedalen? Gör er till så lite som möjligt, och var istället er själva så mycket ni kan. Såväl vad gäller fysiskt i Almedalen som hur ni beter er på nätet.

klar

Artikellänk är kopierad

Jack Werner
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro