ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Trehjuling för vuxna – kul, men alla glor

Billy Andersson · 22 Apr 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Metro har testkört en trehjulig skoter, den större modellen Gilera Fuoco. Man sitter bekvämt som i en fåtölj och det känns som att köra moped när man väl har rullat i gång. 

Metro har testkört en trehjulig skoter, den större modellen Gilera Fuoco. Man sitter bekvämt som i en fåtölj och det känns som att köra moped när man väl har rullat i gång.  Foto: Håkan Lövström


klar

Artikellänk är kopierad

På tre hjul genom kurvan – det är den nya drömmen för storstadspendlare.Piaggio MP 3 är motorcykeln för dem utan mo­tor­cykelkort. Enda problemet är att den är italiensk.Piaggio MP 3 ser knäpp ut. Folk vänder sig om på gatan när den rullar förbi. Vem vill sätta sig på en sådan?

På Vespa Service i Stockholm var man först tveksam till att ta in modellen.– Den ser så modern ut och vi håller ju mest på med gamla modeller, säger butiksägaren Börje Persson och pekar på an­samlingen av Vespor med 50-talsdesign som fyller butiken.

Men han märkte att de anställda allt oftare lånade hem den trehjuliga skotern och i dag gillar han den.– Den är bekväm och det passar mig.Trots att Piaggio MP 3 är en udda mo­torcykel har Börje Persson sålt 20 stycken på ett år.

En av dem som köpt en MP 3 är Olle Lundquist. Han bor i Duvbo utanför Stockholm och har kon­tor vid Centralstationen i city.

Jobbresan tar nu mindre än en kvart för honom. Med bil tar den en evighet. – Det här är så roligt. Ingenting är längre bort än tio tolv minuter, säger han.

Snabb, smidig och ja, han tycker till och med att den är billig trots att nypriset är nästan 70 000 kronor. Om han jämför med en bil och en bils bränsleförbrukning så blir det billigt på sikt.

Men varför en trehjuling?– Det finns väl två anledningar. Säkerheten är bättre och det känns tryggt.– Men framför allt beror det på att man bara behöver B-körkort, säger Olle Lundquist.Det extra hjulet innebär att det räcker med ett vanligt bilkörkort för att få köra.Det är en viktig anledning till att modellen säljer bra.

Piaggio utvecklade mo­dellen för italienska förhållanden där slippriga gatstenar gör det svårt för skotrar med små hjul. Konstruktionen är sådan att det går att luta skotern på samma sätt som en tvåhjuling. Men det extra hjulet gör det nästan omöjligt att välta.– Jag har pressat den extremt men i stället för att välta kanar den bara, säger Börje Persson.Men allt är inte perfekt. – Problemet är väl att den är italiensk. Sladdar kan lossa och ställa till problem, säger Olle Lundquist.

Och det är inget fordon för den som är blyg.– Jag var ute i helgen och min passagerare påpekade att alla tittade. Jag fick förklara att det var de tre hjulen – inte oss – de tittade på.

klar

Artikellänk är kopierad

Billy Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro